29.06.2017

Astronomski mrak:
do 02:29 in od 23:41

Vesolje.net 20. leto v spletu - od 10.12.1997

Astronavtika: Planet B - Nozomi

Na poti proti Marsu je že od 21. decembra dalje japonska samodejna vesoljska sonda Nozomi (Upanje).

Japonska je za Sovjetsko zvezo in Združenimi državami Amerike šele tretja država, ki je k rdečemu planetu poslala svojo sondo.

Dogodek je ostal skoraj neopažen, ker so v Kagošimskem vesoljskem središču na najjužnejšem od velikih japonskih otokov (985 km jugozahodno od Tokia), sondo japonskega Inštituta za vesolje in astronavtične vede (ISIS) izstrelili že 3. julija letos.

Čeprav so 80 do 100 milijonov dolarjev vredno in 540 kg težko sondo Planet-B, ki je dobila po japonski navadi takoj po utirjenju novo ime Nozomi (Upanje), izstrelili z najmočnejšo japonsko nosilno raketo M-5, je sonda potrebovala skoraj pet mesecev, da je dosegla hitrost potrebno za polet k Marsu. To so dosegli z zapletenim krmarjenjem plovila po poti, na kateri so uporabili privlačno silo Lune in Zemlje. Po dveh obletih Lune in ob pomoči dodatnega obleta Zemlje je sonda le krenila na 700 milijonov dolgo 10-mesečno potovanje k Marsu. Toda tudi tu ni šlo povsem brez zapletov. Znanstveniki so že 20. decembra poskusili sondo z uporabo Zemljine gravitacije pospešiti za toliko, da bi poletela proti Marsu. Toda Nozomi ni prejel zadostne hitrosti in je zavil s predvidenega tira, je poročala ameriška tiskovna agencija AP. Ob drugem obletu Zemlje 21. decembra, pa so sondo le spravili na načrtovano pot. Strokovnjake zdaj skrbi le to, da je Nozomi pri popravku porabil preveč goriva.

V primeru, da bo vse potekalo po načrtu se bo sonda oktobra 1999 (prvotno so načrtovali, da se bo to zgodilo 11. oktobra) utirila v orbito okoli Marsa. V njej bo raziskovala predvidoma dve leti. To se do zdaj še ni zgodilo (junij 2000).

Med nalogami sonde, katere "suha" masa, tj. brez raketnega goriva, naj bi znašala 215 kg, znanstveni tovor pa le 40 kg, je raziskovanje medsebojnega vpliva zgornjega dela Marsovega ozračja in Sončevega vetra, fotografiranje velikanskih peščenih viharjev na Marsu, obeh lunic in iskanje sledov vode pod površino rdečega planeta.

Štiri od 14 znanstvenih naprav so izdelale Kanada, Nemčija, Švedska in ZDA. Celoten načrt japonskega poleta k Marsu je vreden 130 milijonov dolarjev.

Sonda je že poslala slike Lune in Zemlje in slike na katerih sta istočasno Zemlja in Luna. Nozomi je letel prvič mimo Lune 24. septembra, se močno oddaljil tako od Zemlje, kot od Lune, ob vrnitvi je 18. decembra letel drugič (samo 2800 km) mimo Lune, nato pa še zadnjič poldrugikrat obkrožil Zemljo.

V.K.