29.06.2017

Dan traja: 15h, 42m
Astronomski mrak:
do 02:29 in od 23:41

Vesolje.net 20. leto v spletu - od 10.12.1997

Astronavtika - Kitajsko plovilo Shenzhou (921)
Astronavtika - Kitajsko plovilo shenzhou (projekt 921)

Plovilo:

~9 m3

3 vesoljci

Poleti

Opis plovila

. Kitajska vesoljska ladja vrste shenzhou (božanska ali čarobna ladja po kitajsko), ki jo izstrelijo na vrhu nosilne rakete dolgi pohod 2F (CZ-2F), je sestavljena iz treh glavnih odsekov: velikega valjastega orbitalnega odseka na vrhu, zvonastega pristajalnega odseka v sredini in pogonsko-instrumentalnega odseka na spodnjem koncu plovila (slika levo).

Orbitalni odsek vesoljske ladje je sestavljen iz dveh delov, saj se na vrhu odseka nahaja še dodaten manjši modul v katerem so znanstvene naprave in posebna paleta, kjer so vakuumu izpostavljeni različni poskusi.

Na tem mestu bo v prihodnosti lahko nameščen spajalni mehanizem, ki bo omogočal združitev dveh vesoljskih plovil v vesolju. Odsek je opremljen tudi s parom plošč s sončnimi celicami, ki naj bi proizvajale približno 0,5 kW električne moči. Kot se je izkazalo med poletom Shenzhou-2, je orbitalni odsek pravzaprav samostojno vesoljsko plovilo, ki lahko spreminja tudi višino orbite. V ta namen je na odseku nameščenih 16 manjših raketnih motorjev, ki so združeni v štiri skupine po štiri.

V pristajalnem odseku naj bi bilo dovolj prostora za tri vesoljce, ki se bodo v njem nahajali med izstrelitvijo rakete in med vračanjem na Zemljo. V notranjosti tega odseka so tudi sistemi za ohranjanje življenja. Vesoljci imajo v pristajalnem odseku kontrolno ploščo in različne zaslone s podatki, ki izgledajo modernejši od tistih v ruskem sojuzu. Ta odsek je pravzaprav nadzorno središče vesoljske ladje. Pristajalni odsek je preizkušene zvonaste oblike, kakršno poznamo tudi pri ruskem vesoljskem plovilu vrste sojuz. Takšna oblika omogoča varno vrnitev skozi Zemljino ozračje, med katero pride do velikega segrevanja celotnega odseka, še posebej pa spodnjega dela. V ta namen je spodnji del dodatno zaščiten s toplotnim ščitom, ki preprečuje, da bi plovilo zaradi trenja v ozračju zgorelo. Na zgornjem delu odseka se nahaja še predel v katerem je shranjeno glavno padalo, ki upočasni pristanek plovila. Pod toplotnim ščitom, ki odpade še pred pristankom, se nahajajo posebni raketni motorji, ki se vžgejo malce nad tlemi in tako dodatno ublažijo pristanek. Vse naštete lastnosti poznamo tudi pri ruskem vesoljskem plovilu sojuz. Kitajci so pristajalni odsek sojuza od Rusov kupili že pred leti in se tako očitno naučili marsikaj koristnega.

Pogonsko-instrumentalni odsek skrbi za usmerjanje vesoljske ladje shenzhou. Na spodnjem delu odseka se nahajajo štirje glavni motorji, ki se uporabljajo za zvišanje orbite in zaviranje, ki omogoča vrnitev na Zemljo. Poleg teh je tam še šestnajst manjših motrojev za natančno orientacijo plovila. Še osem podobnih manjših motorjev pa se nahaja na zgornjem delu pogonskega odseka. Srednji del odseka, ki je bele barve, predstavljajo rebra hladilnika, ki skrbi za odvajanje odvečne toplote iz plovila. Dve veliki plošči s sončnimi celicami, ki sta pritrjeni na tem odseku, pa proizvajata približno 1,5 kW električne moči. Naklon teh plošč je možno spreminjati tako, da je dosežen čimbolj ugoden kot, pod katerim sončni žarki padajo na celice, ne glede na položaj plovila (prihranek na gorivu).