20.10.2017

Novice - Arhiv - december 1998

<<

Novice za tekoci mesec:

Bajkonur, Kazahstan 30.12.1998 STA, CV

V ruskem vesoljskem izstreliscu Bajkonur v Kazahstanu, so uspesno izstrelili nosilno raketo Proton, ki je v vesolje ponesla tri satelite ruskega navigacijskega sistema GLONASS (GLObal NAvigation Satellite System). Sistem sestavlja 21 satelitov, ki obkrozajo Zemljo na visini 19100 km.

Moskva, Rusija 22.12.1998 STA

V 72. letu starosti je umrl ruski kozmonavt Lev Djomin.

Vec podatkov >>

Cape Canaveral, ZDA 16.12.1998 STA

Po tocno 11 dneh, 19 urah, 17 minutah in 55 sekundah poleta se je davi ob 4.53 in 29 sekund iz vesolja vrnil ameriski vesoljski raketoplan Endeavour s sestcansko amerisko-rusko posadko.

Posadka je zdruzila in povezala prva dva modula Mednarodne vesoljske postaje (MVP), v Rusiji izdelano Zarjo in ameriski Unity. Pri nadaljnjih 35 poletih ameriskih raketoplanov in osmih ruskih nosilnih raket proton bo treba do leta 2004 utiriti in sestaviti vec kot 100 sestavnih delov MVP.

V znanstvenih laboratorijih dokoncno sestavljene postaje bo stalno delalo sest do sedem vesoljcev.

Houston, ZDA 14.12.1998 STA

Ameriski vesoljski raketoplan Endeavour se je sinoci priblizno ob 21.30 po srednjeevropskem casu locil od Mednarodne vesoljske postaje.

Po oddaljitvi raketoplana od vesoljske postaje na razdaljo 135 metrov je pilot Sturckow usmeril Endeavour na pocasno pot okoli postaje.

Endeavor bo dva dni krozil samostojno in pri tem utiril dva manjsa satelita. Pristanek raketoplana na Zemlji nacrtujejo v sredo. Mednarodna vesoljska postaja bo ostala brez posadke do maja 1999, ko ga bo z raketoplanom Discovery obiskala odprava STS-96

Zgoraj Unity, spodaj Zarja

Houston, ZDA 13.12.1998 Reuters, STA

Astronavta Jerry Ross in Jim Newman sta sinoci izstopila iz ameriskega raketoplana Endeavour in izvedla tretji, zadnji vesoljski sprehod, med katerim sta opravila vec nalog na modulih Zarja in Unity, ter fotografirala orbitalni kompleks, sestavlje iz prvih dveh modulov Mednarodne vesoljske postaje. Vesoljski sprehod je trajal 5 ur in 59 minut.

Preizkusila sta tudi reaktivni nahrbtnik za osebno resevanje astronavtov
(SAFER). Taksne nahrbtnike naj bi uporabljali v prihodnosti v primeru, ce bi se strgala varnostna vrvica.

Raketoplan Endeavour se bo drevi ob 21.25 po srednjeevropskem casu locil od Mednarodne vesoljske postaje.

Vec o ISS >>

Astronavta na delu (Unity)

Houston, ZDA 12.12.1998 Reuters, STA

Ameriska astronavta J. Ross in J. Newman sta koncala priprave za tretji (zadnji) izstop iz ameriskega raketoplana Endeavour, ki se bo zacel drevi.

Med sprehodom, ki bo trajal nekaj vec kot sest ur, bosta astronavta zakljucila oblikovanje kabelskih povezav med ruskim modulom Zarja in ameriskim modulom Unity. Astronavta naj bi izkljucila kable za trajno zdruzitev spajalnih mehanizmov obeh modulov.

Pasadena, ZDA 11.12.1998 CV

Na nosilni raketi Delta II je po enodnevni prelozitvi proti Marsu poletela sonda Mars Climate Orbiter.

Vec o sondi >>

Houston, ZDA 11.12.1998 Reuters, STA

Poveljnik posadke ameriskega vesoljskega raketoplana Endeavour Robert Cabana in ruski kozmonavt Sergej Krikaljov sta po odprtju treh loput, ki vodijo od Endeavourja do modula Unity, sinoci vstopila v ISS.

Sedaj se bosta zacela dva dneva dela v notranjosti ISS:med drugim naj bi namestili komunikacijski sistem, ki bo omogocil videopovezavo.

Cabana in Krikaljov prvic v ISS

Posadka STS-88 v Zarji

Houston, ZDA 10.12.1998 Reuters

Astronavta J. Ross in J. Newman sta ponoci uspesno opravila drugi vesoljski sprehod. Med 7-urnim sprehodom sta na zunanjo steno modula Unity namestila zacasno anteno in drugo komunikacijsko opremo, s katero bodo strokovnjaki na Zemlji lahko nadzorovali razne sisteme na modulu, mogoca pa bo tudi video povezava iz notranjosti modula.

Poleg tega sta astronavta odstranila tudi prevleke na odprtinah za prikljucitev novih modulov ter popravila usmerjenost ene od dveh anten, ki se je po utirjanju Zarje zataknila. Za nocoj je predviden vstop v oba modula.

Vec o ISS >>

Astronavta na delu (zgoraj Zarja, v spodnjem levem kotu Unity)

Houston, ZDA 8.12.1998 Reuters

Ameriska astronavta J. Ross in J. Newman, clana posadke raketoplana Endeavour, ki je vceraj z robotsko roko ujel ruski modul Zarja, sta izvedla vesoljski sprehod. Astronavta sta povezala elektricne in druge kable med obema moduloma, ki vecinoma potekajo zunaj, za kar sta potrebovala nekaj vec kot stiri ure, vesoljski sprehod je trajal 7 ur¸in 21 minut. Astronavta sta pa sta ze v prvih treh urah uspesno povezala vseh 40 elektricnih in racunalniskih kablov in spojnikov med moduloma Unity in Zarja.To je bil prvi vesoljski sprehod v okviru gradnje mednarodne vesoljske postaje ISS.

Houston, ZDA 07.12.1998 Reuters

Posadka ameriskega raketoplana Endeavour je davi z mehanicno roko ujela ruski modul Zarja in ga zdruzila z ameriskim modulom Unity. Tako sta se zdruzila prva dva dela prihodnje mednarodne vesoljske postaje.

Operacija v vesolju ni potekala cisto brez zapletov. Pri utrditvi povezave med obema moduloma so se pokazale dolocene tezave, ki pa so jih z umikom robotske roke odpravili.

Posadka Endeavourja bo v Zarjo vstopila v cetrtek, ze pozno nocoj pa bosta dva vesoljca zacela vecurni vesoljski sprehod.

Cape Canaveral, ZDA 04.12.1998 STA, Reuters

V Kennedyjevem vesoljskem centru na Floridi so ob 9:35 po nasem casu po enodnevni prelozitvi uspesno izstrelili vesoljski raketoplan Endeavour. V raketoplanu je sestclanska rusko-ameriska posadka in modul Node 1 (Unity) za ISS.

Po dveh minutah in petih sekundah sta odpadli startni raketi na trdno gorivo, priblizno osem minut in pol po vzletu pa je odpadel se zunanji rezervoar za enkratno uporabo.

Cape Canaveral, ZDA 03.12.1998 STA, Reuters
V Kennedyjevem vesoljskem centru na Floridi so tik pred izstrelitvijo ustavli odstevanje in prelozili istrelitev raketoplana Endavour.

V raketoplanu je bila sest-clanska amerisko-ruska posadka. Izstrelitev so prelozili, ker se je oglasil alarm, najverjetneje zaradi okvare opreme.

Izstrelitev raketoplana je tako prelozena za najmanj 24 ur. Endavour bo v vesolje ponesel ameriski modul Unty, ki se bo zdruzil z modulom Zarja, ki je ze v orbiti.

Centralno Vesolje 1998