Centralno Vesolje od leta 1997

Vesoljska potovanja v prihodnosti Eseji in spisi, prispeli na razpis SZF

|< Začetek  << Nazaj  [172/172]

Vesoljska potovanja v prihodnosti
Mateja Košir, Pedagoška fakulteta v Ljubljani

Dimenzija, ki nas nedvomno vzemerja že stoletja. Daje nam občutek majnosti, marsikomu občutek neprijetnosti, saj nimamo moči, da bi obvladovali prostor in procese, ki se odvijajo v njem. Vendar vseeno poskušamo, raziskujemo in si želimo vedno več spoznanj o prostoru, ki nas obdaja. Da, vesolje kot prostor, v katerem so nebesna telesa, je tisto, ki bo v prihodnosti zviševalo mejo našega praga spoznanj.
    Neizmerna želja po odkrivanju in pustolovski duh sta bili pogonski sili, ki sta pomagali pri risanju zemljevida sveta. Ti dve sili nas ženeta tudi v vesolje. Veliko vlogo pri tem pa ima tudi človekova želja po oblasti in nadzoru.
    Zanimivo je, kako se razvija način potovanj in obiskovanja daljnih dežel. V obdobju kolonizacije sveta, so imeli le redki priložnost, da se soočijo z okroglostjo našega planeta. Potovanja so trajala leta in leta, danes pa ima skoraj vsak možnost, da poteši svojo radovednost o različnih delih tega sveta. Bo tako tudi v prihodnje? Na Zemlji skorajda ni prostora, kamor človekova denarnica še ni stegnila svojih dolgoprstnih rok. Zdaj je na vrsti vesolje. Ampak, ali se nam bo to mogočno obličje tako zlahka vdalo?
    Bodo potovanja v vesolje čez kakšno stoletje postala ustaljena praksa? S svojim razvojem lahko nedvomno sežemo tudi v to smer. Vprašam se, čemu je to namen. Strinjam se, da so poleti v vesolje v znanstvene namene potrebni. Toda vesoljski turizem? Bomo tako množično, kot hodimo v sosednjo državo na oddih, hodili v vesolje? Pred očmi se mi nariše slika, kako se v obleki, podobni potapljaški, »tlačim« v majhno raketo. Ah, pa tak dopust. Rajši»zapečkarsko« ležim na domačem vrtu in se čudim vesolju okoli mene.
    Spoznavanje vesolja po mojem mnenju ni povezano z vesoljskim turizmom. Vesoljski turizem bi bil (ali pa je že) le produkt premetenih posameznikov, ki bi želeli (oziroma že želijo) obogateti na račun posameznikove misli, da nekaj zamuja, ker njegova noga še ni stopila na sosednji planet.
    Zdi se mi, da bo potrebno postaviti meje in to čimprej. Naj vesolje raziskujejo znanstveniki. To je njihovo področje, so kompetentni in izobraženi, da lahko opravljajo svoje delo. Posamezniki, ki imajo dovolj globoke denarnice, da si lahko privoščijo tak »nedeljski izlet«, najbrž v to ne žene le radovednost, ampak tudi mediji in prepoznavnost, ki si jo pridobi s takim podvigom.
    Sprašujem se, ali je v primeru, če v prihodnosti začnemo aktivno in bolj množično potovati v vesolje, to sploh naša pravica. Vse skupaj me nekako spominja na zlato mrzlico, le da tukaj v igri ni zlato, vendar kakšen drug element.
    Neznanska želja po potovanju v vesolje se mi zdi kot kompenzacija za stvari, ki jih nismo uredili na našem planetu. Uničili smo naravo, podrli ravnovesje, torej pojdimo drugam. Naselimo kakšen drug planet in začnimo znova. Najbrž bo do tega dogodka preteklo še veliko časa in besed, vendar dandanes se vse odvija tako hitro, da nikoli ne veš, kdaj bo potrebno pripraviti prtljago.
    Po drugi strani pa se porajajo misli o tem, da zakaj pa ne bi okupirali vesolja, če smo tega zmožni. Naj lepo pridno in tiho čepimo na našem malem planetu, ter z velikimi očmi nevedno zremo v sonce, luno in zvezde, brez da bi jih videli pobližje, če imamo možnost?
    Vesolje je tema, ker smo navadni smrtniki vsekakor amaterji. Vesolje predstavlja nekakšno črno skrinjo neverjetnih sil in zakonov, ki jim še nikakor nismo prišli do dna, kar pa je boleča točka za človeka, ki želi imeti nadzor in kontrolo vsepovsod.
    Prostor, v katerem se nahajamo moramo raziskati, vendar je potrebno ohraniti zdravo mejo. Tako kot pri vsaki stvari v življenju. Zgodi se lahko, da nas povozi razvoj tehnike. Človek je subjektivno bitje, na njegov um in meje spoznanja vplivajo različni dogodki, predsodki, omejitve...Upajmo, da bomo znali slediti razvoju potovanj v vesolje z zdravim razumom in nas ne bo povozil vlak lastne pohlepnosti in želje po obvladovanju.
    V vsem vesolju obstaja za vsakega človeka kotiček, kamor se mora občasno odpraviti na popotovanje. Na tem potovanju lahko človek razišče in ugotovi marskaj, kar ne bo ugotovil na Marsu ali Jupitru. Ta kotiček ima vsak človek globoko v sebi.