23.07.1999 - Izstrelitev Columbie STS-93

Cape Canaveral, ZDA 23.07.1999 STA
V Kennedyjevem vesoljskem centru (KSC) so davi ob 6.31 po srednjeevropskem času v tretjem poskusu v zadnjih štirih dneh le izstrelili najstarejši ameriški vesoljski raketoplan Columbia s petčlansko ameriško-francosko posadko, ki ji prvikrat poveljuje ženska, astronavtka Eileen Collins.

Med izstrelitvijo so zaznali težave s pribori, hitrost vozila pa je bila za 4,5 metra na sekundo nižja od predvidene. Zaradi prezgodnje uporabe tekočega kisika naj bi glavni motorji delovali manj časa kot sicer. Zato je po prvih izračunih Columbia dosegla 12,9 kilometra nižjo orbito od načrtovane. Pet sekund po izstrelitvi naj bi prišlo do padca električne napetosti v eni od gorivnih celic raketoplana. Zato ni deloval po eden od dveh krmilnikov motorja številka 1 in motorja številka 2. Vse to pa naj ne bi vplivalo na uspeh odprave.

Po osmih minutah in 40 sekundah je Columbia dosegla začetno orbito visoko med 77,7 in 275,9 kilometra, ki so jo nato z motorji sistema za manevriranje v orbiti (OMS) nekoliko popravili.

Columbia bo predvidoma dobrih sedem ur po izstrelitvi utirila rentgenski teleskop Chandra, najmočnejši tovrstni teleskop doslej. Če izstrelitev davi ne bi uspela, bi jo morali preložiti do srede avgusta.

V torek je prišlo pol sekunde pred vžigom prvega od treh glavnih motorjev na tekoče gorivo Columbie do preložitve poleta zaradi lažnega alarma o količini vodika, včeraj pa zaradi slabega vremena. Po pravilih izstrelitve ne smejo izvesti, če se neurje približa izstrelišču na manj kot kot 32 kilometrov.

Gre za 95. polet enega od raketoplanov, 70. po nesreči raketoplana Challenger in 26. izstrelitev Columbie, ki je prvikrat poletela že pred več kot 18 leti. Hkrati je to šele drugi polet enega od space shuttlov letos.

Polet Columbie bo trajal predvidoma pet dni.

Izstrelitev Columbie