23.07.1999 - Uspešno utirjenje teleskopa Chandra

Houston, ZDA 23.07.1999 STA
Kljub številnim težavam med izstrelitvijo je petčlanska ameriško-francoska posadka najstarejšega ameriškega vesoljskega raketoplana Columbia ob 13.47 po srednjeevropskem času nad indonezijskim otočjem na vzmetni način uspešno utirila poldrugo milijardo vreden ameriški rentgenski teleskop Chandra. Nato je prva poveljnica enega od raketoplanov Eileen Collins Columbio umaknila na varno razdaljo od Chandre.

Uro kasneje, ob 14.47 po srednjeevropskem času, je sledil vžig prve stopnja inercialne zgornje stopnje (IUS), ki je 13,5 metra dolg teleleskop utirila v novo zelo eliptično orbito. To orbito bodo v naslednjih nekaj tednih z vžigi motorjev na teleskopu toliko popravili, da bo začel krožiti po tiru, ki bo od Zemlje najmanj oddaljen 11.040 in največ 139.200 kilometrov.

Po koncu delovanja druge stopnje IUS je Chandra ob 15.22 po srednjeevropskem času na povelje iz nadzornega centra v mestu Cambridge v ameriški zvezni državi Massachusetts razkrila plošči sončnih celic, ob 15.49 po srednjeevropskem času pa se je IUS ločila od Chandre.

Sicer sta v vesolju že Hubble Space Telescop in Gamma Ray Observatory. Chandra pa je tretji iz niza štirih astronomskih priborov, ki jih je za raziskovanje skrivnosti vesolja načrtovala ameriška vesoljska agencija NASA.

Columbia obkroži Zemljo v 90 minutah na višini med najmanj 281,6 in največ 299,2 kilometra.

Eileen Collins (42) je prva ženska, ki poveljuje v ameriškem vesoljskem plovilu. Pred 36 leti, junija 1963, je vesoljsko ladjo Vostok 5 pilotirala sovjetska kozmonavtka Valentina Tereškova.

Columbia je v vesolje ponesla tovor z rekordno maso; Chandra in IUS skupaj imata skupaj 22.664 kilogramov. Chandra bo najmanj pet let raziskovala črne luknje in opazovala kvazarje in zvezde, ki jih je razneslo.

Prva dva poskusa izstrelitve Columbie v torek in četrtek sta spremljali tudi soproga in hči ameriškega predsednika Clintona, Hillary Rodham Clinton in Chelsea, davi pa ju na Cape Canaveralu ni bilo. Tudi v tretje pa je vztrajala 88-letna Lalitha Chandrasekhar, vdova v Indiji rojenega ameriškega astrofizika Subrahmanyana Chandrasekharja, ki so ga prijatelji klicali Chandra, po njem pa se teleskop tudi imenuje. Chandrasekhar je izračunal zgornjo mejo mase zvezd, nad katero zvezde raznese ali pa se spremenijo v črno luknjo.

Če tretji poskus izstrelitve raketoplana ne bi uspel, bi ga morali preložiti za en mesec, to pa bi zahtevalo še nekaj milijonov dolarjev. Prvi dve preložitvi sta stali po 500.000 dolarjev.

Polet raketoplana bo trajal štiri dni in 23 ur.

chandra.jpg (4757 bytes)