23.07.1999 - Vesoljski sprehod na Miru

Koroljov, Rusija

23.07.1999

STA

Iz orbitalne znanstvene postaje Mir sta po odprtju lopute na modulu Kvant-2 ob 13.06 po srednjeevropskem času izstopila ruska kozmonavta Viktor Afanasjev in Sergej Avdejev, vendar med skoraj šesturnim vesoljskim sprehodom glavne naloge, odprtja edinstvene elektronske radijske in televizijske antene velikega premera, nista uspela uresničiti.

Na zunanji strani postaje sta na stolp Sofora montirala cilinder, v katerem je bila zložena antena povsem nove konstrukcije, ki tehta vsega 38 kilogramov, stane približno devet milijonov dolarjev in jo je razvilo rusko-gruzinsko podjetje IGS. Strokovnjaki imenujejo takšne antene tudi reflektorji, poroča ruska televizijska hiša ORT. Po priključitvi kablov je francoski vesoljec Jean-Pierre Haignere iz notranjosti Mira sprožil odpiranje antene in dogodek snemal z videokamero. "Cvetlični" listi antene so iz cilindra sicer izstopili, toda ko bi se morali s pomočjo vrtenja razpreti, se to ni zgodilo.

Gre za prvi preizkus takšne antene v vesolju. Doslej so takšne preizkuse delali samo na Zemlji, v prihodnosti bi lahko z reflektorji, namenjeni so za prenašanje močnih usmerjenih signalov, opremljali geostacionarne telekomunikacijske satelite nove generacije.

Anteno je na postajo dostavila samodejna tovorna vesoljska ladja Progress M-42, ki se je 18. julija združila z Mirom.

Nekateri strokovnjaki v Centru za upravljanje poletov (CUP) v Koroljovu so menili, da je v posodo prodrla vlaga, ki je med 40-minutnim letom Mira v Zemljini senci zmrznila in zlepila liste. Zato je mehamizem za odprtje antene odpovedal.

Za poveljnika posadke Afanasjeva je bil to sedmi, za ladijskega inženirja Avdejeva pa šesti vesoljski sprehod.

Vesoljca sta z zunanje strani postaje odstranila ploščico z različnimi snovmi, ki so po sestavi podobne meteorjem. Gre za poskus Ekzobiologija, s katerim naj bi preverili domnevo, da je prišlo življenje na Zemljo z meteoriti. Ploščica je bila na zunanji strani Mira od aprila, ko je potekal prvi vesoljski sprehod.

Naslednji, zadnji vesoljski sprehod pred vrnitvijo posadke na Zemljo, bo predvidoma 27. julija.

eva-mir1.jpg (6060 bytes)