23.09.1999 - Izgubili zvezo s sondo Mars Climate Orbiter

Pasadena, ZDA

23.09.1999

STA

Ameriška samodejna sonda Mars Climate Orbiter (MCO) bi se morala ob 11.17 po srednjeevropskem času utiriti v orbito okoli Marsa. Toda strokovnjakom ameriške vesoljske agencije NASA vse doslej ni uspelo vzpostaviti stika s sondo, ki bi v primeru uspešnega utirjenja iskala na Marsu vodo, pošiljala meteorološke podatke, sestavljala zemljevid površine rdečega planeta in služila kot sprejemno-oddajna postaja drugemu ameriškemu vesoljskemu plovilu Mars Polar Lander, ki bo 3. decembra pristal na Marsu.

Pet minut po vključitvi glavnega raketnega motorja, ki bi moral delovati več kot 16 minut in tako zmanjšati hitrost vesoljskega plovila za dober kilometer na sekundo, je bila zveza, tako kot je bilo predvideno, pretrgana. Kakih deset minut po koncu delovanja motorja oziroma utirjenju pa bi

morali zvezo z vesoljskim plovilom ponovno vzpostaviti. Toda ne ob 11.26 in 25 sekund po srednjeevropskem času, kot je bilo predvideno po zadnjem izračunu, ne kasneje strokovnjaki Laboratorija za reaktivni pogon (JPL) v kalifornijski Pasadeni niso prejeli signala sonde. MCO je zdaj tako daleč, da potuje njen signal do Zemlje deset minut in 56 sekund.

Ameriška televizijska družba CNN je poročala, da je zveza s sondo izgubljena ali pa se je sonda utirila v prenizko orbito. Sistemi sonde so po zatrjevanju ameriških strokovnjakov vse doslej delovali normalno. Možno je, da MCO ni obrnjena pravilno, da je kaj narobe s spremljevalnimi antenami v Avstraliji ali pa da je - v najslabšem primeru - med delovanjem glavnega raketnega motorja MCO prišlo do kakšne težave, so menili še deset minut potem, ko zveze s sondo še ni bilo možno vzpostaviti.

Strokovnjaki ameriške vesoljske agencije NASA so prepričani, da je MCO v orbiti okoli Marsa, vendar ne vedo, kje natančno se giblje. Še naprej si bodo prizadevali vzpostaviti zvezo s sondo. Nekaj znakov naj bi kazalo na to, da je zaradi navigacijskih težav MCO v nižji orbiti, kot so načrtovali. Zato so jo morda po obkrožitvi Marsa pričakovali na napačnem področju.

Vse skupaj zelo spominja na z znanstvenimi pribori veliko bogateje opremljeno in zato kar milijardo dolarjev vredno ameriško vesoljsko sondo Mars Observer, ki bi morala raziskovati atmosfero rdečega planeta, ampak so jo avgusta 1993 na zelo podoben način za vedno izgubili.

orbiter.jpg (6256 bytes)