23.11.1999 - Prva izstrelitev iz Bajkonurja po nesreči protona

Bajkonur, Kazahstan

23.11.1999

STA

Na kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu so opravili prvo izstrelitev vesoljske rakete po delni ukinitvi kazahstanske prepovedi vseh izstrelitev; prepoved je bila sprejeta po nesreči rakete proton K 27. oktobra. Na Bajkonurju velja prepoved izstreljevanja nosilnih raket proton še naprej.

Nosilna raketa sojuz-U je vzletela ob napovedanem času, to je ob 17.20 po srednjeevropskem času (ob 21.20 po lokalnem času). V orbito okoli Zemlje je ponesla štiri nizkoorbitalne satelite (številka 29, 34, 39 in 61) vrste globalstar. Gre za šesto utirjenje satelitov te vrste z rusko nosilno raketo. Če bo tudi to utirjenje uspešno, se bo skupno število globalstarov v vesolju povečalo na 48 in bo novo omrežje satelitov za digitalno mobilno in deloma tudi stacionarno telefonijo in pagerske zveze z imenom Globalstar dokončno sestavljeno. Satelite je za ameriško družbo Space Systems/Loral izdelala italijanska družba Alenia.

Tretja stopnja sojuza je v začasno 240 kilometrov do 920 kilometrov visoko parkirno orbito z naklonom 52 stopinj okoli Zemlje utirila dodatno raketno stopnjo vrste ikar, na katero so pritrjeni sateliti. Ikar obkroži Zemljo v 96 minutah. Ločitev satelitov od ikarja izvedejo običajno na višini 920 kilometrov nad Zemljo približno tri ure in pol po izstrelitvi z Bajkonurja. Kasneje sateliti z lastnimi motorji dosežejo 1400 kilometrov visoko delovno krožno orbito.

Decembra letos naj bi z ameriško nosilno raketo delta 2 utirili še štiri rezervne satelite. Tako bo imelo "sozvezdje" satelitskih zvez Globalstar skupno 52 satelitov. Vrednost celotnega omrežja privatne delniške družbe Globalstar - ta obsega tudi približno 60 zemeljskih postaj, od tega tri v Rusiji - naj bi dosegla 2,6 milijarde dolarjev.
sojuz-u.jpg (1786 bytes)