26.11.1999 - Sonda Galileo je letela 300 kilometrov mimo Jupitrove lune Io

Pasadena, ZDA

26.11.1999

STA

Danes je predvidoma ob 4.30 po srednjeevropskem času ameriška vesoljska sonda Galileo, katere zadnji objavljeni podatki nas lahko prisilijo, da bo treba znova preveriti sedanjo teorijo o nastanku planetov, letela vsega 300 kilometrov mimo Jupitrove lune Io.

Sonda naj bi letela mimo južne poloble Ia. Zadnje zbližanje s to luno je potekalo 10. oktobra letos na razdalji 612 kilometrov, ko je Galileo letel mimo ekvatorialnega dela Ia. Io je Jupitrov najbližji naravni satelit. Zaradi močnega sevanja Jupitra predstavlja let mimo Ia veliko nevarnost za elektronsko opremo sonde. Zato bo imel Galileo pri tem ultravijolični spektrometer izključen. Prav zaradi nevarnosti, da bi Galileo zaradi močne radiacije utrpel škodo, so prelete Ia načrtovali za konec odprave sonde. Toda če bo mimolet potekal uspešno, lahko prinese edinstvene podatke, med drugim tudi podrobne fotografije in spektre vulkanskih izbruhov, možno pa bo tudi izvedeti, ali ima Io lastno magnetno polje. Stopnjevane raziskave bodo potekale od 25. do 27. novembra.

V zadnji številki britanske znanstvene revije Nature so objavljeni podatki Galilejevih meritev sestave Jupitra. Izkazalo se je, da ima atmosfera Jupitra dva do trikrat več dušika in žlahtnih plinov, gre za argon, kripton in ksenon, kot bi bilo možno pričakovati od plinskega velikana, ki se nahaja na takšni razdalji od Sonca. Te informacije lahko astronome prisilijo, da bodo morali v teorijo nastanka planetov v našem Osončju, pa tudi drugje, vnesti spremembe. Če bi se držali obstoječe teorije, bi ob koncentraciji žlahtnih plinov kakršno je izmeril Galileo, Jupiter moral biti na osem do desetkrat večji razdalji od Sonca, kot je polmer njegove sedanje orbite.

Jupitrova luna Io