10.12.1999 - Ariane 5 uspešno utirila evropski vesoljski teleskop XMM

Kourou, Fr. Gvajana

10.12.1999

STA

Težka evropska nosilna raketa ariane 5, imenujejo jo tudi ariane 504, ker gre za četrto izstrelitev takšne rakete doslej, ki so jo na evropskem izstrelišču Kourou v Francoski Gvajani izstrelili danes ob 15.32 po srednjeevropskem času, je 29 minut kasneje v zelo eliptično orbito s prizemljem 827 kilometrov, odzemljem 113.946 kilometrov in naklonom 40 stopinj utirila najtežji evropski satelit doslej - astronomski satelit Evropske vesoljske agencije (ESA) XMM (X-Ray Multi-Mirror).

Kaže, da je utirjenje povsem uspelo. Gre za prvo poslovno izstrelitev nove močne rakete, ki bo nasledila raketo ariane 4. Satelit, ki ga odlikujejo trije sodobni rentgenski teleskopi, ima maso skoraj štiri tone, dolžino deset metrov, širino 4,5 metra in je vreden 689 milijonov dolarjev. Raziskoval bo milijone rentgenskih virov sevanja, ki ga oddajajo črne luknje, oddaljene galaksije in zvezdne korone. XMM naj bi deloval več kot deset let. Satelit je izdelala družba Dornier Satellitensysteme, ki je del združbe DaimlerChrysler Aerospace (DASA). ESA, ki je proizvajalcu rakete evropski družbi Arianespace za izstrelitev plačala 154 milijonov dolarjev, se nadeja, da bodo opazovanja z XMM prinesla obilico novih odkritij.
xmm-mini.jpg (14359 bytes)