20.12.1999 - V desetem poskusu Discovery le poletel proti Hubblu

Cape Canaveral, ZDA

20.12.1999

STA

Po devetih preložitvah v zadnjih dveh mesecih zaradi tehničnih in vremenskih razlogov je v Kennedyjevem vesoljskem centru (KSC) na Floridi davi ob 1.50 in 0,069 sekunde po srednjevropskem času ob zadnji letošnji možnosti za izstrelitev le vzletel ameriški vesoljski raketoplan Discovery s sedemčlansko ameriško-evropsko posadko, ki bo med osedemdnevnim poletom v orbiti okoli Zemlje popravila vesoljski teleskop Hubble.

Če Discoveryja iz kakršnihkoli razlogov ne bi uspeli izstreliti niti v desetem poskusu, bi morali to doslej že tretjo vzdrževalno odpravo k Hubblu, imenuje se STS-103, preložiti na januar prihodnje leto. Tako bi se, zaradi nevarnosti, da bi bilo treba zaradi morebitnega neugodnega vremena za pristanek na Floridi polet konec leta podaljšati, izognili morebitnim težavam zaradi računalniškega hrošča. Posadki raketoplana Discovery poveljuje Curt Brown, ki je poletel v vesolje že šestič, pilot pa je novinec Scott Kelly. Med petimi strokovnjaki odprave so poveljnik za tovor Steve Smith, zanj je to tretji polet, Michael Foale, ki tokrat kroži okoli Zemlje petič in ki je preživel štiri mesece in pol na ruski orbitalni znanstveni postaji Mir, John Grunsfeld, v vesolju je tretjič in vesoljca Evropske vesoljske agencije ESA Claude Nicollier in Jean-Francois Clervoy, prvi leti z raketoplanom četrtič, drugi pa tretjič. Gre za prvo posadko raketoplana, ki bo v vesolju tudi med božičem.

Zaradi datumsko pozne izstrelitve bo polet trajal namesto prvotnih desetih dni le sedem dni, 21 ur in 34 minut. Zato načrtujejo tudi za popravilo Hubbla namesto štirih sprehodov zdaj le tri. Prvega in tretjega sprehoda se bosta udeležila Smith in Grunsfeld, drugega pa Foale in Nicollier. Vesoljskemu teleskopu se je po pričakovanjih 13. novembra pokvaril še četrti od šestih giroskopov in zato od takrat naprej vrste znanstvenih opazovanj ne more več opravljati. Za normalno delovanje Hubbla so potrebni vsaj trije delujoči žiroskopi. Teleskopu bodo zamenjali vseh šest žiroskopov, senzor sistema za točno usmerjanje, oddajnik, rezervni magnetofon in komplet opreme za zaščito akumulatorjev teleskopa pred pregrevanjem. Poleg tega bodo na Hubblu namestili nov, 20-krat zmogljivejši računalnik, ki ima šestkrat več spomina kot sedanji.

Discovery bo v sredo z mehanično roko prestregel Hubbla. Če bo vse potekalo po načrtu, ga bo ta roka v soboto ponovno utirila, v ponedeljek pa naj bi Discovery pristal v KSC.
103-start.jpg (10057 bytes)