25.12.1999 - Vesoljci opravili večino načrtovanih popravil Hubbla

Houston, ZDA

25.12.1999

STA

Ameriška vesoljca Steve Smith in John Grunsfeld sta davi ob 4.25 po srednjeevropskem času uspešno zaključila zadnjega od treh vesoljskih sprehodov, med katerimi so potekala popravila vesoljskega teleskopa Hubble (HST).

Sprehod se je začel sinoči ob 20.17 po srednjeevropskem času z izstopom iz ameriškega vesoljskega raketoplana Discovery in je trajal osem ur in osem minut, kar je nekaj dlje, kot so načrtovali. Delni vzrok za daljši sprehod so bile Grunsfeldove težave s priključitvijo skafandra na električno energijo raketoplana ob vrnitvi v prehodno komoro. Vesoljca sta na HST zamenjala enega od dveh radijskih oddajnikov za pošiljanje znanstvenih podatkov na Zemljo. Oddajnik se je pokvaril že lani. V HST sta zamenjala tudi deset let star mehanični kolutni zapisovalnik za novega polprevodniškega digitalnega, ki lahko shrani desetkrat več podatkov. Na obe vratni krili odseka za opremo na HST sta pritrdila novo izolacijo.

Nadzorniki vesoljskih poletov na Zemlji so oddajnik in zapisovalnik že preizkusili; oba delujeta normalno. Tudi med prvima dvema sprehodoma so vesoljci uresničili vse najpomembnejše naloge. Smith in Grunsfeld sta v noči s srede na četrtek, to je med prvim sprehodom, zamenjala vseh šest žiroskopov in namestila šest naprav za boljši nadzor napetosti in temperature akumulatorjev, Foale in Nicollier pa sta med drugim sprehodom, ki je potekal v noči s četrtka na petek, zamenjala Hubblov računalnik in enega od treh senzorjev za točno usmerjanje teleskopa.

Prvi sprehod se je po dolžini uvrstil na drugo mesto v zgodovini vesoljskih poletov, drugi na tretje in tretji na četrto mesto. Najdaljši sprehod je še vedno tisti, ki so ga trije vesoljci raketoplana Endeavour dosegli med reševalno odpravo - imenovala se je STS-49 - satelita Intelsat 6, maja 1992; trajal je osem ur 29 minut. Vsi trije sprehodi med sedanjo odpravo, ki se imenuje STS-103, so trajali 24 ur in 33 minut, med vsemi tremi dosedanjimi odpravami namenjenimi vzdrževanju HST pa skupno 93 ur in 13 minut. Vsi sprehodi v programu Space Shuttle skupaj so trajali 317 ur in tri minute. Smith je na delu izven vesoljskega plovila zbral doslej 35 ur in 33 minut izkušenj, je sporočila ameriška vesoljska agencija NASA. Pred Smithom je od Američanov Jerry Ross, ki se je "sprehajal" skupno 44 ur in 11 minut. Svetovni rekorder je ruski kozmonavt Anatolij Solovjov, ki je opravil daleč največ sprehodov in pri tem zbral tudi največ tovrstnih ur izkušenj.

Nocoj, pet minut po polnoči, se bo Discovery od HST ločil. Pristanek vesoljskega raketoplana v Kennedyjevem vesoljskem centru (KSC) načrtujejo v ponedeljek..