10.02.2000 - Utirjenje satelita Astro-E spodletelo

Kagošima, Japonska

10.02.2000

STA

V japonskem vesoljskem centru Kagošima na otoku Kiušu so po dveh 24-urnih preložitvah v zadnjih dveh dneh danes le izstrelili tristopenjsko japonsko nosilno raketo M-5, ki pa ji je, kot kaže, pravilno utirjenje japonsko-ameriškega rentgenskega observatorija Astro-E, vrednega približno 105 milijonov dolarjev, spodletelo.

Astro-E bi se moral pridružiti dvema podobnima teleskopoma v vesolju, ameriškemu Chandra in evropskemu XMM. Satelit so izstrelili ob napovedanem času, toda zaradi premajhne hitrosti je dosegel nižji tir od načrtovanega in medtem verjetno že strmoglavil in zgorel v ozračju, je možno povzeti iz poročil japonske tiskovne agencije Kiodo, francoske AFP, britanskega Reutersa in različnih sporočil na medmrežju. Znanstveniki z zablodelim satelitom niso uspeli vzpostaviti zveze.

Raketa na trdno gorivo, težka 140 ton in vredna približno 62 milijonov dolarjev, bi morala satelit z maso 1650 kilogramov utiriti v eliptično tirnico, visoko največ 550 kilometrov in najmanj 200 kilometrov, nato pa bi Astro-E z lastnim motorjem dosegel skoraj krožno 550 kilometrov visoko orbito. Dejansko pa naj bi raketa dosegla orbito z odzemljem 400 kilometrov in prizemljem vsega 80 ali 100 kilometrov.

Predstavnik vesoljskega centra Kagošima Tašiaki Takemae je izjavil, da je izgorevanje prve stopnje očitno potekalo napačno in raketa se je usmerila pod napačnim kotom. Druga in tretja stopnja sta usmeritev poskušali popraviti, a jima to ni uspelo. AFP navaja, da so nadzorniki poleta zaman poskušali dobiti zvezo z motorjem satelita, da bi satelitu zvišali orbito.

Do torkove preložitve je prišlo zaradi premočnega vetra, do včerajšnje pa zaradi okvare na zemeljski postaji za spremljanje poleta tik pred nameravano izstrelitvijo. Gre za drugi zaporedni japonski vesoljski neuspeh v zadnjem času. Novembra lani so morali zaradi okvare glavnega motorja prve stopnje nosilne rakete razstreliti raketo H-2 in so pri tem izgubili satelit MTSAT. Pred tem so februarja 1998 zaradi predčasnega prenehanja delovanja druge stopnje enake rakete izgubili satelit Comets (Communications and Broadcast Engineering Test Satellite).

Astro-E