28.03.2000 - V prihodnosti v orbito kar iz hidroplana?

London, Velika Britanija

28.03.2000

Strokovna revija New Scientist poroča o možnosti uporabe posebne vrste hidroplanov (ekranoplanov), kot izstrelitvenih ploščadi za izstreljevanje raketoplanov v orbito. O takšni možnost uporabe, te posebne vrste morskih plovil, so spregovorili Ruski in Japonski znanstveniki.

Raketoplani naj bi v prihodnosti vzletali s hrbta velikanskih ekranoplanov. Takšen ekranoplan naj bi tehtal 1500 ton in bil kar trikrat večji od obstoječega ruskega vojaškega ekranoplana, ki so ga preizkušali v Kaspijskem jezeru. Ekranoplani na reaktivni pogon bi se s hitrostjo prek 600 km/h premikal nekaj metrov nad površjem morja na t.i. zračni blazini. Takšna zračna blazina se ustvari pod velikimi, ravnimi objekti, ki se nahajajo blizu površja (efekt WIG - wing in ground). Pri ekranoplanovi hitrosti približno 600 km/h (0,5 Macha) pa bi raketoplan na hrbtu ekranoplana vžgal svoje raketne motorje, nakar bi se obe vozili ločili in raketoplan bi začel svojo pot v orbito.

Direktor Mednarodnega inštituta za napredno letalsko-vesoljsko tehnologijo v Sankt Petersburgu v Rusiji, Aleksander Neljubov, pa je povedal, da je glavna prednost tega sistema ravno visoka začetna hitrost izstrelitve. Prav tako lahko raketoplan izstrelijo kjerkoli na morju, kar je zelo pomembno za doseganje ustrezne orbite. Če pa se izstrelitev izvede čim bliže ekvatorju, raketoplanu na poti v orbito pomaga še hitrost vrtenja Zemlje. Po vrnitivi iz orbite naj bi se raketoplan ponovno združil s premikajočim se ekranoplanom.

Strokovnjaki nameravajo že naslednje leto preizkusiti pomanjšano, 400 tonsko različico ekranoplana. Velikost ekranoplanu tudi pomaga vzdrževati stabilnost na razburkanem morju, s tudi do 5 metrov visokimi valovi.

Ekranoplan in raketoplan