25.02.2018

20 let v spletu - od 10.12.1997

12.07.2000 - Uspešna izstrelitev servisnega modula Zvezda

Bajkonur, Kazahstan

12.07.2000

Na prvem in največjem vesoljskem izstrelišču na svetu, kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu, so danes zjutraj med 10-minutnim izstrelitvenim oknom, ob 06:56:36 po srednjeevropskem času, uspešno izstrelili izboljšano rusko težko nosilno raketo proton K. Nosilna raketa je v orbito ponesla servisni modul Mednarodne vesoljske postaje (MVP) z imenom Zvezda.

Ob približno 07:06 po srednjeevropskem času se je ugasnila še zadnja, tretja stopnja nosilne rakete proton. Zvezda se je nato ločila od zadnje stopnje protona in samostojno nadaljuje polet. Nadzorniki poleta so potrdili, da so se antene na zunanjosti modula aktivirale, prav tako pa sta se iztegnili tudi obe plošči s sončnimi celicami. Telemetrični podatki kažejo, da se modul nahaja v pravilni začetni orbiti in, da vsi sistemi delujejo normalno.

Izstrelitev najpomembnejšega modula MVP sta si ogledala tudi ameriška astronavta Tom Stafford in Vance Brand. Omenjena astronavta sta bila pred 25 leti člana posadke prvega ameriško/ruskega vesoljskega poleta "Apollo/Soyuz Test Project". Izstrelitev so si na kozmodromu ogledali vsi pomembnejši predstavniki ruskega vesoljskega programa, ameriške Nase in predstavniki drugih sodelujočih organizacij.

Po izstrelitvi in uspešnem utirjenju Zvezde v orbito, bodo nadzorniki poleta v Koroljovu in Houstonu, predvidoma dva tedna preizkušali delovanje različnih Zvezdinih sistemov. Preizkusili bodo delovanje samodejnih sistemov za zbliževanje na modulu Zvezda in modulu Zarja, ki se kot prvi element MVP že nahaj v orbiti. Pred združitvijo bodo preverili še delovanje Zvezdinega sistema za nadzor gibanja, nadzor plošč s sončnimi celicami in radijske opreme za prenos telemetričnih podatkov.

Po uspešni združitvi Zvezde z Mednarodno vesoljsko postajo, ki jo zaenkrat sestavljata modula Zarja in Unity, bodo nadzorniki preusmerili vse pomembne sisteme nadzora MVP na modul Zvezda. S pomočjo Zvezde bodo tako nadzorovali orientacijo postaje, izvršili morebitno potreben dvig orbite, modul pa bo odgovoren tudi za osnovno komunikacijo. Modul vsebuje vse potrebne sisteme za ohranjanje življenja in v njem lahko bivajo trije vesoljci.

Prva glavna posadka naj bi na Mednarodno vesoljsko postajo poletela konec oktobra letos. Posadko bodo sestavljali poveljnik William Shepherd, poveljnik vesoljske ladje sojuz TM Jurij Gidzenko in strokovnjak poleta Sergej Krikaljov.

V kolikor se Zvezda v predvidenem času (26. julija 2000) ne bo uspela samodejno združiti z MVP, bodo iz kozmodroma Bajkonur izstrelili vesoljsko ladjo sojuz TM. Posadko plovila bosta sestavljala ruska kozmonavta Genadij Padalka in Nikolaj Budarin. Po prihodu v orbito se bosta združila z modulom Zvezda in nato iz notranjosti modula ročno vodila združitev z MVP.

Modul Zvezda v orbiti