26.07.2000 - Modul Zvezda združen z Mednarodno vesoljsko postajo

Koroljov, Rusija

26.07.2000

[R:4] Kot so sporočili iz nadzornega središča v Koroljovu, se je danes ponoči ob 02:45 po srednjeevropskem času, z Mednarodno vesoljsko postajo (MVP) uspešno združil ruski servisni modul Zvezda. Kot so še spročili, je združitev potekal samodejno in brez težav. Mednarodno vesoljsko postajo sedaj sestavljajo trije moduli: Zvezda, Zarja in Unity.

Po uspešni združitvi Zvezde z Mednarodno vesoljsko postajo, bodo nadzorniki v nekaj dneh preusmerili vse pomembne sisteme nadzora MVP na modul Zvezda. S pomočjo Zvezde bodo nadzorovali orientacijo postaje, izvršili morebitno potreben dvig orbite, modul pa bo odgovoren tudi za osnovno komunikacijo. Modul vsebuje vse potrebne sisteme za ohranjanje življenja in v njem lahko bivajo trije vesoljci. Na Zvezdi je skupno kar 14 oken, namenjenih različnim opazovanjem.

Strojno opremo računalniškega sistema na krovu Zvezde, t.i. DMS (Data Management System), je prispevala evropska vesoljska agencija ESA, vendar pa na njem teče ruska programska oprema. Računalnik je kmalu po združitvi Zvezdine plošče s sončnimi celicami ponovno začel obračati proti Soncu. Na Zvezdi se trenutno nahaja pet akumulatorjev, ki jih polni energija iz sončnih celic. Energijo iz teh akumulatorjev pa sistemi na krovu modula uporabljajo takrat, ko se modul nahaja v Zemljini senci.

Modul Zvezda je sestavljen iz treh odsekov pod pritiskom. Na zadnjem prehodnem odseku se nahaja spajalni mehanizem, ki omogoča pristanek ladjam tipa sojuz TM in progress M1. Osrednji in največji delovni odsek vsebuje različne elemente, ki jih vesoljci potrebujejo pri delu v vesolju. V delovnem odseku se tako nahajajo računalniki za nadzor delovanja postaje, dve majhni kajuti za vesoljca, miza, stranišče,... Sprednji prehodni odsek pa vsebuje še tri spajalne mehanizme, od katerih pa sta prosta samo še dva, saj je na enega priključen modul Zarja.

Prva glavna posadka naj bi na Mednarodno vesoljsko postajo poletela konec oktobra letos. Posadko bodo sestavljali poveljnik William Shepherd, poveljnik vesoljske ladje sojuz TM Jurij Gidzenko in strokovnjak poleta Sergej Krikaljov. Šestega avgusta pa naj bi proti MVP izstrelili samodejno tovorno ladjo progress M1.

Pogled iz Zvezde na Zarjo