12.09.2000 - Posadka Atlantisa vstopila v servisni modul Zvezda

Houston, ZDA

12.09.2000

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje

[Rev:1]

Posadka raketoplana Atlantis je danes ponoči, ob 04:40 po srednjeevropskem času, odprla prvo loputo v Mednarodno vesoljsko postajo (MVP), s katero se je raketoplan združil 10. septembra. Vesoljci so najprej odprli loputo, ki jih je vodila v ameriški modul Unity, nato pa so nadaljevali z odpiranjem loput v ruski modul Zarja.

Kot je vidno na fotografijah (slika 1) so vesoljci med odpiranjem loput uporabljali zaščitne dihalne maske in očala. Posadka, ki jo sestavlja pet ameriških astronavtov in dva ruska kozmonavta, je najprej začela sestavljati posebno cev, ki bo iz raketoplana v postajo dovajala zrak in skrbela za kroženje atmosfere. Pred vstopom v delovni odsek ruskega servisnega modula Zvezda so vesoljci preverili atmosfero v njem in določene odčitke iz instrumentov sporočili nadzornikom poleta v Houstonu in Koroljovu.

Sledilo je izenačevanje pritiska na obeh straneh lopute in kmalu za tem so vesoljci že lahko vstopili v dolgo pričakovan modul Zvezda, ki je pravzaprav srce in možgani Mednarodne vesoljske postaje. Modul namreč vsebuje delovne prostore za vesoljce, sisteme za ohranjanje življenja, sistem za nadzor položaja celotne vesoljske postaje, motorje potrebne za dvig orbite, ipd.

Po vstopu v MVP so vesoljci začeli z odstranjevanjem različnih predmetov in naprav, ki za delovanje postaje niso več potrebni. Iz modula Zarja bodo odstranili ruski sistem za ročno vodenje združevanja (TORU), ki ga bodo z raketoplanom nato vrnili na Zemljo. V modulu Zvezda pa bo potrebno iz posebnih palet odstraniti ruske vesoljske skafander vrste orlan, odstranili pa bodo tudi vse predmete, ki so bili uporabljeni za pričvrstitev različnih naprav med izstrelitvijo modula.

Vesoljci bodo nato odprli še loputo v rusko tovorno ladjo Progress M1-3 iz katere bodo pod nadzoron kozmonavta Morukova začeli raztovarjati tovor. Vesoljci pa bodo nekaj ton tovora prenesli tudi iz modula Spacehab, ki se nahaja v raketoplanovem tovornem odseku.

Posadka STS-106 bo poiskušala MVP čimbolje pripraviti na prihod 1. stalne posadke. Prva stalna posadka bo na MVP poletela v vesoljski ladji sojuz TM, predvidoma konec oktobra letos.

Opisi k sliki 1:
- 1.) vesoljca v prehodnem odseku modula Zvezda