01.12.2000 - Tovorna ladja Progress M1-4 se je ločila od MVP

Koroljov, Rusija

01.12.2000

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje

[Rev:2, L]

Ruski strokovnjaki so danes ob 17:23 po srednjeevropskem času izvedli ločitev ruske samodejne tovorne ladje Progress M1-4 od Mednarodne vesoljske postaje (MVP). Progress se je ločil od spajalnega odseka na modulu Zarja in se nato s pomočjo lastnih raketnih motorjev oddaljil od postaje. Tovorna ladja bi namreč lahko ovirala približevanje in združitev ameriškega raketoplana Endeavour (STS-97) z vesoljsko postajo. Združitev raketoplana z modulom Unity na MVP je načrtovana za jutri ob 20:59 po srednjeevropskem času.

Tovorna ladja Progress M1-4 pa danes ni tako, kot je sicer v navadi, kmalu po ločitvi znižala orbite in nekaj ur za tem zgorela v ozračju. Ruski strokovnjaki v Centru za upravljanje poletov (CUP) v Koroljovu so se namreč odločili, da tovorno ladjo namesto tega raje oddaljijo od postaje in jo "parkirajo" v orbito v bližini MVP. Daljinsko vodeni tovorni ladji so za približno 1,5 km znižali orbito, kot posledica le-tega pa bo Progress M1-4 obkrožal Zemljo hitreje kot MVP in vsak dan prehitel postajo za približno 184 kilometrov.

Ni še jasno, ali se bodo strokovnjaki odločili za ponoven poskus združitve Progressa M1-4 z MVP. Kot je znano se Progress M1-4 18. novembra ni uspel samodejno združiti z MVP, saj je samodejni sistem za združevanje Kurs odpovedal. Kozmonavt Gidzenko je s pomočjo posebne naprave za daljinsko upravljanje TORU tovorno ladjo ročno vodil do spajalnega mesta na Zarji. Nadzorniki poleta v Koroljovu menijo, da bi bilo težave na Progressu M1-4 mogoče programsko odpraviti. Zaradi tega želijo tovorno ladjo v naslednjem mesecu ponovno preizkusiti in združiti z MVP.

Ameriški nadzorniki  poleta pa takšen načrt zaenkrat ne podpirajo, saj naj bi bil preveč tvegan. Na vesoljski postaji Mir se je med podobnim manevrom leta 1997 namreč zgodila huda nesreča. Kozmonavt je med daljinskim ročnim vodenjem izgubil nadzor nad tovorno ladjo vrste progress M, ki je nato trčila v modul Spektr. Modul je bil tako poškodovan, da je iz postaje začel uhajati zrak. Le izreden pogum vesoljcev, ki so hitro posredovali in zaprli loputo v Spektr, je preprečil evakuacijo vesoljske postaje Mir.

Arhivski posnetek