07.12.2000 - Popravila v Zvezdi in priprave na vesoljski sprehod iz Endeavourja

Houston / Koroljov

07.12.2000

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje

[Rev:3, L1]

Prva glavna posadka (MVP-1) na Mednarodni vesoljski postaji (MVP), ki jo sestavljajo ameriški poveljnik William Shepherd ter ruska kozmonavta Jurij Gidzenko in Sergej Krikaljov, nadaljuje z različnimi opravili v modulih Unity in Zvezda. Pred nekaj dnevi so vesoljci prvič med med svojim bivanjem na MVP vstopili v ameriški modul Unity.

Shepherd je v Unityju povezal različne električne kable, s čimer je omogočen prenos električne energije, ki jo proizvajajo nova ameriška krila s sončnimi celicami v ostale dele vesoljske postaje. Elektriko iz ameriških sončnih celic bosta prejemala tudi ruska modula Zarja in Zvezda. Zvezda bo iz ameriških sončnih celic dobivala dodatne 3 kilovate, kar pomeni, da bo v Zvezdi na voljo skupno do 7 kilovatov električne moči. Shepherd je povezal tudi kable ameriškega sistema za komunikacijo s pomočjo antene na nosilcu P6.

Vesoljci so v servisnem modulu Zvezda opravili tudi nekaj popravil na ruskem sistemu za vzdrževanje sestave ozračja v postaji. Gidzenko in Krikaljov sta pri popravilu uporabila rezervne dele, ki jih je na postajo dostavila ruska tovorna ladja Progress M1-4. V sistemu za odstranjevanje ogljikovega dioksida Vozduh pa sta zamenjala pokvarjen ventilator.

Posadka ameriškega raketoplana Endeavour, ki je od sobote združen z Mednarodno vesoljsko postajo, pa se pripravlja na predvidoma še zadnji, tretji vesoljski sprehod izven raketoplana, ki se bo pričel danes popoldne. Vesoljca Tanner in Noriega bosta tokrat poskušala popraviti preohlapno raztegnjen del prvega krila s sončnimi celicami. V ta namen bo posadka v kabini Endeavourja s pomočjo računalniškega ukaza omenjeno sončno krilo malce zložila in tako skrajšala za približno en meter. Tanner in Noriega bosta nato poskušala napenjalno žico ponovno speljati skozi vodilo, kar naj bi omogočilo pravilno razprostrtje sončnih celic.

Nato se bosta vesoljca odpravila še na vrh novega nosilca P6, kamor bosta namestila posebno napravo FPP (Floating Potential Probe) za opazovanje električnega potenciala plazme v okolici vesoljske postaje.

Posadka MVP-1 v Zvezdi (Shepherd, Krikaljov, Gidzenko)