18.12.2000 - Je tudi na Jupitrovi luni Ganimed voda?

Pasadena, ZDA

18.12.2000

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje

[Rev:0, L]

Ameriški in nemški znanstveniki so sporočili, da je ameriška samodejna vesoljska sonda Galileo poslala nove fotografije Jupitrove največje lune Ganimed, na katerih so vidne razpokane ledene površine. Strokovnjaki Nasinega Laboratorija za reaktivni pogon (JPL) in nemškega središca za letalsko-vesoljske raziskave (DLR) so še sporocili, da se pod ledenim površjem najbrž nahaja slan ocean.

Kot trdijo znanstveniki, za to obstaja več razlogov. Sonda Galileo je meseca maja letos, pa tudi pred tem, preiskovala magnetno polje na Ganimedu, dobljene razultate pa se da najbolje pojasniti prav z obstojem plasti slane tekoče vode pod ledenim površjem. Po besedah predstavnikov JPL so naslednji dokaz minerali na površju lune, ki kažejo na to, da se je slana tekoča voda nekoč prebila skozi razpoke v ledu.

Najnovejši dokaz pa so prav posnetki sonde Galileo, ki kažejo velikanske zaledenele grebene na površju Ganimeda. Videti je, kot da bi se voda prebila na površje in nato zaledenela. Na fotografiji desno je ledeni greben z imenom Arbela Sulcus, ki je širok približno 24 kilometrov. Podobne površinske tvorbe je moč najti tudi na sosednji Jupitrovi luni Evropa.

Dr. Kivelson, glavni raziskovalec za sondin magnetometer, pravi, da bi se oceani, ki bi bili tako slani kot zemeljski, lahko nahajali približno 200 kilometrov pod površjem lune. Sonda Galileo je fotografije posnela 20. maja letos, ko je letela v oddaljenosti 809 kilometrov mimo površja Ganimeda. Največja Jupitrova luna ima premer približno 5.280 km in je tako večja od planetov Merkurja in Plutona. Del Ganimedove površine, ki je verjetno starejši je posejan s številnimi kraterji, medtem ko je drugi, svetlejši del poln grebenov in žlebov.

Preberite tudi vest:

Območje Arbela Sulcus na Ganimedu