26.12.2000 - Tovorna ladja Progress M1-4 ponovno združena z MVP

Koroljov, Rusija

26.12.2000

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje

[Rev:1, L]

Danes ob 12:03 po srednjeevropskem času se je z modulom Zarja Mednarodne vesoljske postaje (MVP) ponovno združila ruska samodejna vesoljska ladja Progress M1-4. Sistem Kurs, ki se nahaja na krovu progressa, je samodejno vodil približevanje in obkrožitev vesoljske postaje. Zadnjih 200 metrov približevnja tovorne ladje pa je s pomočjo sistema za daljinsko ročno vodeneje združitve (TORU) upravljal kozmonavt Jurij Gidzenko. Z današnjo združitvijo so ruski strokovnjaki potrdili delovanje popravljenega programa sistema Kurs, saj se je Progress M1-4 pravilno samodejno usmeril proti spajalnemu mehanizmu na Zarji.

Popolnoma samodejna združitev progressa ni bila možna zato, ker je ena izmed anten sistema Kurs na tovorni ladji zložena. Omenjena antena se je, tako kot je bilo predvideno, zložila med prvo združitvijo Progressa M1-4 z MVP (18. novembra), antene pa nato ni mogoče več uporabiti. Prva glavna posadka na MPV bo tovorno ladjo uporabljala kot prostor za shranjevanje odpadnega materiala. Ladja se bo naslednje leto nato ločila od MVP, znižala orbito ter zgorela v zgornjih plasteh ozračja.

Progress M1-4 so na kozmodromu Bajkonur izstrelili 16. novembra, z MVP pa se je združil dva dni kasneje. Tovorna ladja vrste progress se sicer samodejno združi z vesoljsko postajo, vendar pa se zaradi napake na sistemu Kurs,18. novembra to ni zgodilo. Združitev je takrat prek sistema TORU ročno upravljal kozmonavt Gidzenko. Po približno dveh tednih se je izpraznjena tovorna ladja ločila od MVP in napravila prostor za prihod ameriškega raketoplana Endeavour. Progress M1-4 je vse do danes precej oddaljen od vesoljske postaje obkrožal Zemljo, ruski strokovnjaki pa so na tovorno ladjo poslali popravek za program sistema Kurs.

Ameriški nadzorniki poleta načrt ponovne združitve sprva niso podpirali, saj naj bi bil preveč tvegan. Na ruski vesoljski postaji Mir se je med podobnim manevrom leta 1997 namreč zgodila huda nesreča. Kozmonavt je med daljinskim ročnim vodenjem izgubil nadzor nad tovorno ladjo vrste progress M, ki je nato trčila v modul Spektr. Modul je bil tako poškodovan, da je iz postaje začel uhajati zrak. Le izreden pogum vesoljcev, ki so hitro posredovali in zaprli loputo v Spektr, je preprečil evakuacijo vesoljske postaje Mir.

Preberite si vesti:

Ilustracija Mednarodne vesoljske postaje s Progressom M1-4

Klikni za večjo sliko

Pogled iz Progressa M1-4 na MVP (v sredini modul Zarja)