08.02.2001 - Atlantis v vesolje ponesel ameriški modul Destiny

08.02.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 08.02.2001 ob 00:15

[Rev:1, L]

Na ameriškem vesoljskem izstrelišču Cape Canaveral so na ploščadi 39A danes ponoči, ob 00:13 po srednjeevropskem času, uspešno izstrelili vesoljski raketoplan Atlantis s petčlansko ameriško posadko. Poleg poveljnika raketoplana Kennetha Cockrella in pilota Marka Polanskyja bodo v vesolje poleteli še trije strokovnjaki odprave: astronavta Robert Curbeam in Thomas Jones ter astronavtka Marsha Ivins. Atlantis so sicer nameravali izstreliti že 19. januarja, vendar so se za preložitev odločili zaradi dodatnih pregledov ožičenja dveh raketoplanovih štartnih raket.

Posadka Atlantisa se bo med odpravo STS-98 združila z Mednarodno vesoljsko postajo (MVP) na katero bo pripeljala modul Destiny. Modul, ki se nahaja v tovornem odseku raketoplana, bodo do modula Unityja na MVP dvignili s pomočjo daljinsko vodene mehanične roke na raketoplanu. Vesoljca Jones in Curbeam pa bosta med tremi vesoljskimi sprehodi modul Destiny dokončno pritrdila na Unity in povezala vse kable. Na zunanjost modula bosta namestila tudi pokrov za okno in ščit proti mikrometeoritom.

Ameriški modul Destiny je do zdaj najpomembnejši element ameriškega dela Mednarodne vesoljske postaje. Za razvoj in izdelavo modula so porabili približno 1,38 milijarde ameriških dolarjev. Destiny je dolg približno 8,5 metra, premer pa znaša dobre 4 metre. V tem dobrih 14 ton težkem modulu je že nameščenih 5 premičnih predalnikov, v katerih se nahajajo komunikacijski sistemi in naprave za čiščenje ozračja. V notranjost modula je možno namestiti skupno 23 predalnikov, velikih kot sobna omara, v katerih se lahko nahajajo različne znanstvene naprave.

Danes ob 12:26 se bo od modula Zarja na Mednarodni vesoljski postaji ločila ruska tovorna ladja Progres M1-4. Ločitev tovorne ladje od postaje je potrebna zato, da se bo ameriški raketoplan Atlantis lahko neovirano združil z modulom Unity. Prva glavna posadka na MVP je v izpraznjeno tovorno ladjo naložila odpadni material in ostale predmete, ki jih ne potrebujejo več. Progres M1-4 bo po ločitvi znižal orbito in zatem zgorel v gostejših plasteh ozračja.

Brez pisnega dovoljenja avtorja je vsebino te strani (besedilo, slike,...) prepovedano uporabljati ali posredovati drugod.

Izstrelitev vesoljskega raketoplana Atlantis (Foto: NASA/vesolje.net)