05.03.2001 - Začetek odštevanja pred izstrelitvijo raketoplana Discovery

05.03.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 05.03.2001 ob 19:00

[Rev:1, L]

Danes ob 16:00 po srednjeevropskem času se je na ameriškem vesoljskem izstrelišču Cape Canaveral na Floridi začelo odštevanje pred izstrelitvijo ameriškega vesoljskega raketoplana Discovery (STS-102). Raketoplan s sedemčlansko ameriško-rusko posadko bodo izstrelili predvidoma v četrtek ob 12:42 po našem času. Discovery, katerega stalno posadko sestavljajo poveljnik James Wetherbee, pilot James Kelly ter strokovnjaka odprave Andy Thomas in Paul Richards, bo na Mednarodno vesoljsko postajo (MVP) pripeljal drugo glavno posadko, ki jo sestavljajo ruski poveljnik Jurij Usačov ter ladijska inženirja, ameriška vesoljca James Voss in Susan Helms.

Poglavitna naloga odprave STS-102 je prva izmenjava glavnih posadk na Mednarodni vesoljski postaji. Discovery, ki bo na MVP pripeljal drugo glavno posadko, bo nazaj na Zemljo namreč odpeljal člane prve glavne posadke, ki jo sestavljajo ameriški poveljnik William Shepherd ter ruska kozmonavta: pilot Jurij Gidzenko in ladijski inženir Sergej Krikaljov. Prva glavna posadka je na MVP prispela 2. novembra 2000 in na postaji prebiva že več kot 120 dni.

Discovery bo na Mednarodno vesoljsko postajo prvič peljal tudi tovorni modul MPLM (Multi-Purpose Logistics Module) z imenom Leonardo, ki ga je za ameriško vesoljsko agencijo NASA izdelala italijanska vesoljska agencija ASI. Po združitvi raketoplana z vesoljsko postajo bodo tovorni modul, v katerem je šest različnih premičnih predalnikov za ameriški modul Destiny, s pomočjo raketoplanove mehanične roke začasno pritrdili na ameriški modul Unity. Vesoljci bodo tovor iz Leonarda prenesli v vesoljsko postajo, premični modul pa bodo zatem ločili od MVP in ga znova pritrdili v tovorni odsek Discoveryja, kjer se je nahajal tudi med izstrelitvijo.

Med odpravo STS-102 sta predvidena tudi dva vesoljska sprehoda. Prvega bosta iz raketoplana Discovery opravila člana druge glavne posadke na MVP, James Voss in Susan Helms. Nekaj dni kasneje pa se bosta po vesolju sprehala še strokovnjaka odprave STS-102, Andy Thomas in Paul Richards. Med sprehodoma bodo vesoljci pomagali pri pritrditvi tovornega modula Leonardo na modul Unity, na zunajost modula Destiny pa bodo pritrdili posebno paleto in opravili nekaj popravil sistema za hlajenje.

Posadka STS-102 na izstrelitveni rampi