18.03.2001 - Sonda Galileo bo Jupiter obkrožala do leta 2003

18.03.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 18.03.2001 ob 09:30

[Rev:0]

Ameriška vesoljska agencija NASA se je odločila še tretjič podaljšati odpravo ameriške samodejne vesoljske sonde Galileo, ki že več kot pet let kroži okrog Jupitra. Sonda je v okolici tega plinastega velikana prestala tudi do trikrat močnejše sevanje kot je bilo predvideno in na Zemljo poslala veliko novih podatkov in fotografij planeta in njegovih lun. Sredi leta 2003 pa NASA namerava zaključiti to odpravo tako, da bo sondo strmoglavila v atmosfero Jupitra. Pred tem pa bo Galileo opravil še vrsto pomembnih opazovanj.

Petindvajsetega maja letos bo sonda letela le 123 kilometrov nad Kalistom, ki je druga največja med 28 znanimi Jupitrovimi lunami. Od tod bo sonda nadaljevala pot proti luni Io, mimo katere bo letela dvakrat, avgusta in oktobra letos. Galielo bo posnel fotografije, meril magnetno polje in opazoval vulkanizem na tej Jupitru drugi najbližji luni. Sonda bo poskušala tudi odkriti ali ima Io svoje, sicer šibko, magnetno polje.

Leta 2002 bo Galileo prenehal fotografirati, nadaljevalo pa se bo preučevanje Jupitrovega magnetnega polja, ki ga bo sonda opazovala kar s sedmimi napravami. Sonda se bo novembra istega leta Jupitru najbolj približala in opazovala planetu najbližjo luno Amalteo, ki je podolgovate oblike, njena daljša os pa meri 200 km. S pomočjo podatkov, ki jih bo sonda poslala na Zemljo, bodo poskušali izračunati maso te asteroidu podobne lune.

Samodejna vesoljska sonda Galileo se bo nato oddaljila od Jupitra, vendar pa se bo med zadnjo orbito ponovno usmerila proti temu plinastemu velikanu in nato v njegovo atmosfero strmoglavila predvidoma avgusta leta 2003. Tako se bo končala odprava sonde, ki so jo iz ameriškega raketoplana Atlantis izstrelili 18. oktobra 1989. Sondo za ameriško vesoljsko agencijo upravlja Laboratorij za reaktivni pogon (JPL) iz Pasadene v Kaliforniji.

galileo.jpg (7627 bytes)