23.03.2001 - Uspešno nadzorovano strmoglavljenje vesoljske postaje Mir

23.03.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 23.03.2001 ob 19:00

[Rev:1]

Ruska vesoljska postaja Mir je danes zjutraj, ob 06:58 po srednjeevrospkem času, zaključila polet okrog planeta Zemlja, ki ga je v 15 letih obkrožila več kot 86.000-krat. Bazni modul Mira so v takratni Sovjetski zvezi iz kozmodroma Bajkonur izstrelili 19. februarja 1986. Ruski vesoljski strokovnjaki v Centru za upravljanje vesoljskih poletov (CUP) v Koroljovu pri Moskvi pa so danes uspešno opravili edinstveno strmoglavljenje največjega in najtežjega vesoljskega plovila, ki ga je človek kdaj poslal v vesolje. S pomočjo treh vžigov raketnega motorja na samodejni tovorni vesoljski ladji Progres M1-5, ki je bila z Mirom združena že od januarja, so zavrli hitrost kroženja postaje in jo usmerili proti Zemlji.

Prvikrat so raketni motor na progresu vžgali danes zjutraj, ob 01:31 po našem času, izklopili pa so ga po približno 28 minutah. Eno uro kasneje, ko je bil Mir zopet v dosegu ruskih zemeljskih radijskih postaj, so na vesoljsko postajo poslali ukaz za drugi zaviralni vžig, ki je trajal 24 minut in je orbito Mira znižal na slabih 160 kilometrov. Zadnji, usodni vžig raketnega motorja na samodejni tovorni ladji pa so ruski strokovnjaki izvršili ob 06:07 in kmalu zatem je 137-tonska vesoljska postaja vstopila v gostejše plasti ozračja in pričel se je goreč povratek na Zemljo. Ob 06:58 po srednjeevropskem času je bil polet legendarne vesoljske postaje zaključen, ostanki s skupno maso med 20 in 40 ton pa so padli na predvideno mesto v Tihem oceanu med Novo Zelandijo in Čilom.

Strmoglavljenje Mira so iz dveh propelerskih letal opazovali tudi člani odprave Mir Reentry Observation Expedition, ki jo sestavljajo ameriški vesoljski navdušenci in ruski vesoljski strokovnjaki ter kozmonavti. Za polet z letalom v okolico območja padca ostankov Mira je bilo potrebno odšteti med 6.500 in 10.000 ameriških dolarjev. Vodja odprave je Bob Citron, ustanovitelj ameriške družbe Spacehab. Člani odprave nameravajo na spletni strani predvajati posnetke, ki so jih posneli s pomočjo različnih kamer na krovu obeh letal. Kozmonavti na letalih so med poletom imeli radijsko zvezo z ruskim Centrom za upravljanje poletov v Koroljovu, kar je pomagalo pri določitvi najbolj ugodnega mesta za opazovanje strmoglavljenja vesoljske postaje Mir.

Preberite si vesti:

Goreči ostanki Mira