07.04.2001 - Prvič izstrelili novo različico ruske rakete proton (proton M)

Bajkonur, Kazahstan

07.04.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 07.04.2001 ob 13:40

[Rev:5]

Na ruskem kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu so danes zjutraj, ob 05:47 po srednjeevropskem času, na izstrelitveni ploščadi številka 24 uspešno prvič izstrelili novo različico težke ruske nosilne rakete proton K z novo oznako proton M. Nosilka je v vesolje s pomočjo dodatne raketne stopnje Briz-M ponesla ruski telekomunikacijski satelit Ekran M-18, ki bo deloval v geostacionarni orbiti, približno 36.000 kilometrov nad ekvatorjem, in skrbel za prenos ruskega televizijskega programa.

Izstrelitev protona M je bila sicer načrtovana že za včeraj, vendar so jo zaradi težav z akumulatorjem na krovu dodatne raketne stopnje Briz-M preložili na danes. Približno 2-tonski satelit Ekran M-18, ki je bil razvit še v sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ima na krovu en sam transponder za prenos televizijskega signala s katerim bo pokrival območje Sibirije in ruskega daljnega vzhoda. Satelit se je od zadnje raketne stopnje ločil približno ob 12:31 po našem času.

Na protonu M so med drugim izboljšani raketni motorji RD-253 prve raketne stopnje, ki jih izdeluje ruska družba Motorostroitel. Nova nosilna raketa pa ima za razliko od starejšega protona K nov digitalni in ne več analogni sistem za nadzor poleta, kar omogoča bolj ekonomično porabo goriva med poletom rakete. Zaradi teh izboljšav lahko proton M v nizko zemeljsko orbito ponese do 22 ton tovora, medtem, ko proton K tja lahko utiri do 20,7 tone tovora.

Pri današnji izstrelitvi so uporabili še dodatno raketno stopnjo Briz-M, ki je nadomestila starejši Blok DM. Novi proton M ima tudi večji zaščitni konus, pod katerim je kar 2,5-krat več prostora za tovor, ki se nahaja na vrhu rakete. Novi proton M je visok 61,75 metra, največji premer znaša 7,4 metra, ob izstrelitvi pa ima maso 700 ton. Raketo izdeluje ruski vesoljski center Hruničeva iz okolice Moskve.

Izstrelitev protona M