12.04.2001 - Pred 40 leti v vesolje poletel prvi človek, Rus Jurij Gagarin

12.04.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 12.04.2001 ob 00:00

[Rev:0]

Na današnji dan pred 40 leti je iz kozmodroma Bajkonur v vesolje poletel prvi človek, sovjetski kozmonavt Jurij Aleksejevič Gagarin. Gagarin je v vesoljski ladji Vostok (Vzhod 1) naš planet enkrat obkrožil in nato prvi vesoljski polet s človeško posadko uspešno zaključil 108 minut po izstrelitvi. Jurij Gagarin se je rodil leta 1934 v mestu Gžack v takratni Sovjetski zvezi. Ko je leta 1961 poletel v vesolje je bil star komaj 27 let. Gagarin se je nato naslednjih nekaj let pripravljal na ponoven polet v vesolje, a se mu želja na žalost ni uresničila. Leta 1968 se je namreč smrtno ponesrečil med vadbenim poletom z vojaškim letalom Mig 15, ko je skupaj z inštruktorjem Serjoginom strmoglavil v nepojasnjenih okoliščinah.

O zgodovinskem poletu Jurija Gagarina:

Na kozmodromu Bajkonur sta se 12. aprila 1961 kozmonavta Jurij Gagarin in German Titov, ki je bil njegova rezerva, oblekla v oranžna vesoljska skafandra in se odpravila proti avtobusu, ki ju je odpeljal do izstrelitvene ploščadi. Tam je bila na izstrelitev pripravljena nosilna raketa vostok z vesoljsko ladjo Vostok. Gagarin se je po stopnicah povzpel do dvigala, ki ga je nato odpeljalo do vrha rakete, kjer je vstopil v svojo vesoljsko ladjo. Strokovnjaki so nato sicer s težavo zaprli loputo v Vostok in odštevanje do prvega poleta človeka v vesolje se je nadaljevalo.

Ob 09:07 po moskovskem času so se vžgali raketni motorji prve stopnje in nosilna rakete vostok je poletela v nebo. Dve minuti po izstrelitvi so se od druge stopnje, ki je še vedno delovala, ločile stranske rakete. Približno 3 minute kasneje je raketne motorje izklopila tudi druga stopnja in se očila od zadnje raketne stopnje, ki je vžgala svoj raketni motor in Vostok 1 ponesla v orbito. Jurij Gagarin je kmalu zatem občutil breztežnost. Nepritrjeni predmeti, med drugim tudi kozmonavtovo pisalo, so začeli prosto lebdeti v kabini plovila.

Gagarin je skozi okence opazoval površje Zemlje, kjer je lahko razločil reke in gore ter črnino vesolja, kjer so se bleščale zvezde. Polet Vostoka je potekal popolnoma samodejno, Gagarin pa je opazoval različne sisteme na krovu plovila in stanje sporočal na Zemljo preko radijske zveze. Če bi bilo potrebno, bi Gagarin sicer lahko tudi ročno upravljal vesoljsko ladjo, vendar bi pred tem moral na številčnici odtipkati varnostno kodo (1-2-5), ki je bila shranjena v kuverti. Vesoljska ladja Vostok 1 je Zemljo obkrožila enkrat in sicer v orbiti z višino med 169 in 315 kilometri.

Sporočilo o prvem poletu človeka v vesolje so sovjetske radijske postaje objavile ob 10:02, ko je Gagarin še vedno bil v orbiti. Ob 10:25 po moskovskem času pa je vesoljska ladja vklopila zaviralne motorje in se začela spuščati proti Zemlji. Toplotni ščit je okroglo vesoljsko kapsulo ščitil med vračanjem skozi gostejše plasti ozračja. Približno 7 kilometrov nad površjem pa se je na Vostoku odprla loputa in prvi vesoljec se je katapultiral iz vesoljske ladje. Jurij Gagarin je nato, kot je bilo predvideno, 108 minut po izstrelitvi s padalom pristal blizu mesta Engels v Sovjetski zvezi. Prvi vesoljski polet s posadko v zgodovini človeštva je bil tako zaključen.

Izstrelitev Vostoka 1