23.04.2001 - Danes na MVP: mehanična roka in tovorni modul

23.04.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 23.04.2001 ob 18:45

[Rev:0]

Sedemčlanska ameriško-italijansko-kanadsko-ruska posadka ameriškega vesoljskega raketoplana Endeavour (STS-100) je danes dopoldan, ob približno 11:25 po srednjeevropskem času, odprla loputo, ki vodi v ameriški raziskovalni modul Destiny na Mednarodni vesoljski postaji (MVP). Tam jih je pričakala druga glavna posadka na MVP, ki jo sestavljajo ruski poveljnik Jurij Usačov ter ameriška ladijska inženirja James Voss in Susan Helms. V modul Destiny je prvi vstopil poveljnik raketoplana Kent Rominger. Jurij Usačov je prve obiskovalce najprej seznanil z varnostnimi ukrepi in jih nato popeljal skozi module na vesoljski postaji.

Susan Helms in Jim Voss sta s pomočjo računalnikov in nadzorne plošče, ki je v modulu Destiny, aktivirala kanadsko mehanično roko Canadarm2, ki so jo na MVP pritrdili včeraj. Mehanična roka se je do danes z obema koncema še vedno držala palete na kateri so jo dostavili v vesolje. Prvi korak je bila zato sprostitev enega konca roke in premik le-tega na spodnjo stran modula Destiny. Ob 16:16 po srednjeevropskem času se je 17,6 metrov dolga mehanična roka uspešno pritrdila na ustrezno pritrditveno mesto na Destinyju. Drugi konec roke pa še vedno ostaja pritrjen na paleto, ki je na nasprotni strani modula Destiny. Novo mehanično roko bodo uporabljali pri sestavljanju vesoljske postaje v prihodnosti.

Kmalu po zaključenem manevru s Canadarm2, so vesoljci v Endeavourju s pomočjo raketoplanove mehanične roko začeli premikati tovorni modul Raffaelo. Tega so najprej dvignili iz raketoplanovega tovornega odseka, nato pa so ga previdno prenesli proti modulu Unity. S pomočjo mehanične roke, ki jo je upravljal Scott Parazynski, so Raffaela nato uspešno pritrdili na spajalni odsek modula Unity in sicer ob 18:00 po našem času. V notranjosti italijanskega tovornega modula je 3,4 tone opreme in zalog za drugo glavno posadko na MVP. Med drugim sta v tovornem modulu tudi dva premična znanstvena predalnika vrste Express, ki ju bodo namestili v Destiny.

Srečanje posadk v Destinyju