25.04.2001 - Težave z računalniki na Mednarodni vesoljski postaji

26. in 25.04.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 26.04.2001 ob 22:15

[Rev:4, L]

Ameriški strokovnjaki iz nadzornega središča v Houstonu so danes sporočili, da je eden izmed treh nadzornih računalnikov na krovu ameriškega modula Destiny na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ponovno začel delovati. To je ugotovila ladijska inženirka Susan Helms, ko se ji je zjutraj prek omrežja uspelo povezati z omenjenim računalnikom. Strokovnjaki predvidevajo, da gre ze napako v programu, ki je naložen na nadzornih računalnikih. Zaradi omenjenih težav je povsem spremenjen urnik dela na vesoljski postaji. Za nedoločen čas je preloženo tudi preizkušanje nove kanadske mehanične roke Canadarm2, prav tako pa tudi ni znano, kdaj se bo od MVP ločil ameriški raketoplan Endeavour.

V kolikor bo raketoplan Endeavour z Mednarodno vesoljsko postajo združen dlje kot je bilo načrtovano, bodo Rusi najbrž primorani preložiti izstrelitev ruske vesoljske ladje Sojuz TM-32, s katero bo na MVP poletel tudi prvi vesoljski turist Dennis Tito. Tiskovni predstavnik ruske vesoljske agencije Rosaviakosmos je sicer dejal, da zaenkrat ni sprejeta še nobena odločitev o preložitvi izstrelitve ruske vesoljske ladje. Izstrelitev bi morali preložiti zato, ker se vesoljsko plovilo sojuz TM, zaradi bližine raketoplana Endeavour, najbž ne bi moglo združiti z modulom Zarja na MVP. Izstrelitev Sojuza TM-32 je uradno še vedno predvidena za 28. april ob 09:37 po srednjeevropskem času. Vsi sistemi na ruskem delu MVP delujejo normalno, so še sporočili iz Centra za upravljanje poletov v Koroljovu pri Moskvi.

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 25.04.2001 ob 20:10

Na Mednarodni vesoljski postaji (MVP), s katero je od 21. aprila združen ameriški vesoljski raketoplan Endeavour, je danes prišlo do izpada treh nadzornih računalnikov v ameriškem modulu Destiny. Računalniki se namreč iz neznanega razloga ne uspejo povezati z osrednjim datotečnim strežnikom. Strokovnjaki v ameriškem nadzornem središču v Houstonu se trudijo odpraviti težave, vendar pa zaenkrat niso odkrili niti vzroka. Predvidevajo, da gre za težave s programsko opremo. Preizkušanje mehanične roke je zaradi omenjenih težav preloženo za nedoločen čas.

Med poskusom ponovne vzpostavitve delovanja računalnikov pa je prišlo še do izpada delovanja ameriške Ku-band antene, zaradi česar so ameriški strokovnjaki ostali brez telemetričnih podatkov o stanju sistemov na MVP. Kot da to ne bi bilo dovolj, se je v ruskem servisnem modulu Zvezda samodejno izklopil še sistem Vozduh, ki skrbi za odstranjevanje CO2 iz ozračja v postaji. Jurij Usačov, poveljnik druge glavne odprave na MVP, je kasneje sporočil, da sistem Vozduh ponovno deluje. Računalniški in drugi sistemi v ruskem servisnem modulu Zvezda delujejo normalno.

Ameriška vesoljska agencija NASA je sporočila, da vsi sistem na raketoplanu Endeavour delujejo normalno, tako da vesoljci na vesoljski postaji niso v nevarnosti. Nekateri člani posadke danes nadaljujejo tudi s pretovarjanjem zalog in premičnih predalnikov iz tovornega modula Raffaelo, ki je pritrjen na ameriški modul Unity. Za danes zvečer, ob 21:30 po srednjeevropskem času, pa je predvideno zvišanje orbite MVP za 4 kilometre. Zvišanje bodo opravili s pomočjo raketnih motorjev na raketoplanu Endeavour. Tudi ta manever pa je zaradi težav na MVP preložen za nedoločen čas.

Vesoljci v modulu Destiny