25.04.2001 - Teave z raunalniki na Mednarodni vesoljski postaji

26. in 25.04.2001

Pie Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 26.04.2001 ob 22:15

[Rev:4, L]

Ameriki strokovnjaki iz nadzornega sredia v Houstonu so danes sporoili, da je eden izmed treh nadzornih raunalnikov na krovu amerikega modula Destiny na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ponovno zael delovati. To je ugotovila ladijska inenirka Susan Helms, ko se ji je zjutraj prek omreja uspelo povezati z omenjenim raunalnikom. Strokovnjaki predvidevajo, da gre ze napako v programu, ki je naloen na nadzornih raunalnikih. Zaradi omenjenih teav je povsem spremenjen urnik dela na vesoljski postaji. Za nedoloen as je preloeno tudi preizkuanje nove kanadske mehanine roke Canadarm2, prav tako pa tudi ni znano, kdaj se bo od MVP loil ameriki raketoplan Endeavour.

V kolikor bo raketoplan Endeavour z Mednarodno vesoljsko postajo zdruen dlje kot je bilo nartovano, bodo Rusi najbr primorani preloiti izstrelitev ruske vesoljske ladje Sojuz TM-32, s katero bo na MVP poletel tudi prvi vesoljski turist Dennis Tito. Tiskovni predstavnik ruske vesoljske agencije Rosaviakosmos je sicer dejal, da zaenkrat ni sprejeta e nobena odloitev o preloitvi izstrelitve ruske vesoljske ladje. Izstrelitev bi morali preloiti zato, ker se vesoljsko plovilo sojuz TM, zaradi bliine raketoplana Endeavour, najb ne bi moglo zdruiti z modulom Zarja na MVP. Izstrelitev Sojuza TM-32 je uradno e vedno predvidena za 28. april ob 09:37 po srednjeevropskem asu. Vsi sistemi na ruskem delu MVP delujejo normalno, so e sporoili iz Centra za upravljanje poletov v Koroljovu pri Moskvi.

Pie Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 25.04.2001 ob 20:10

Na Mednarodni vesoljski postaji (MVP), s katero je od 21. aprila zdruen ameriki vesoljski raketoplan Endeavour, je danes prilo do izpada treh nadzornih raunalnikov v amerikem modulu Destiny. Raunalniki se namre iz neznanega razloga ne uspejo povezati z osrednjim datotenim strenikom. Strokovnjaki v amerikem nadzornem srediu v Houstonu se trudijo odpraviti teave, vendar pa zaenkrat niso odkrili niti vzroka. Predvidevajo, da gre za teave s programsko opremo. Preizkuanje mehanine roke je zaradi omenjenih teav preloeno za nedoloen as.

Med poskusom ponovne vzpostavitve delovanja raunalnikov pa je prilo e do izpada delovanja amerike Ku-band antene, zaradi esar so ameriki strokovnjaki ostali brez telemetrinih podatkov o stanju sistemov na MVP. Kot da to ne bi bilo dovolj, se je v ruskem servisnem modulu Zvezda samodejno izklopil e sistem Vozduh, ki skrbi za odstranjevanje CO2 iz ozraja v postaji. Jurij Usaov, poveljnik druge glavne odprave na MVP, je kasneje sporoil, da sistem Vozduh ponovno deluje. Raunalniki in drugi sistemi v ruskem servisnem modulu Zvezda delujejo normalno.

Amerika vesoljska agencija NASA je sporoila, da vsi sistem na raketoplanu Endeavour delujejo normalno, tako da vesoljci na vesoljski postaji niso v nevarnosti. Nekateri lani posadke danes nadaljujejo tudi s pretovarjanjem zalog in preminih predalnikov iz tovornega modula Raffaelo, ki je pritrjen na ameriki modul Unity. Za danes zveer, ob 21:30 po srednjeevropskem asu, pa je predvideno zvianje orbite MVP za 4 kilometre. Zvianje bodo opravili s pomojo raketnih motorjev na raketoplanu Endeavour. Tudi ta manever pa je zaradi teav na MVP preloen za nedoloen as.

Vesoljci v modulu Destiny