28.04.2001 - Uspešna izstrelitev Sojuza TM-32 z vesoljskim turistom

28.04.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Dopolnjeno: 28.04.2001 ob 12:20

[Rev:5, L]

Ruska vesoljska družba RKK Energija je sporočila, da je vesoljsko plovilo Sojuz TM-32 uspešno doseglo predvideno orbito z višino med 192,8 in 247,0 kilometrov. Za eno obkrožitev našega planeta sojuz trenutno potrebuje 88,6 minute. Posadka v notranjosti plovila se počuti dobro, polet pa poteka brez težav in po načrtu. Združitev plovila z modolum Zarja na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) je trenutno predvidena za ponedeljek ob 10:07 po srednjeevropskem času. Radijski pozivni znak posadke Sojuza TM-32 je Kristal. Izstrelitev nosilne rakete si je poleg Titovih sorodnikov in prijateljev ogledala tudi Rusinja Valentina Tereškova, prva ženska, ki je poletela v vesolje. Kot so sporočili iz ruskega Centra za upravljanje poletov v Koroljovu pri Moskvi, je Sojuz TM-32 danes opravil prvega izmed serije manevrov potrebnih za zbližanje z MVP.

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 28.04.2001 ob 10:25

Na ruskem kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu so danes zjutraj, ob 09:37 in 19,953 sekunde po srednjeevropskem času, uspešno izstrelili rusko nosilno raketo sojuz U, ki je proti Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ponesla rusko vesoljsko ladjo Sojuz TM-32. Posadko vesoljske ladje sestavljajo poveljnik Talgat Musabajev, ladijski inženir Jurij Baturin in prvi vesoljski turist, ameriški poslovnež Dennis Tito. Izstrelitev je potekala po načrtu in brez težav. Strokovnjak iz ruskega nadzornega središča v Koroljovu je nekaj minut po vzletu Tita po angleško vprašal, kako se počuti, in ta mu je po rusko odgovoril, da dobro. Dennis Tito je s svojimi šestdesetimi leti postal tretji najstarejši človek, ki je kdaj poletel v vesolje. Tito seveda ni navaden turist, saj se je v Rusiji na vesoljski polet pripravljal približno 8 mesecev.

Združitev vesoljske ladje z Mednarodno vesoljsko postajo je predvidena za ponedeljek zjutraj, možno pa je, da bodo združitev preložili za 24 ur. To se bo zgodilo v primeru, če bo v ponedeljek z MVP še vedno združen tudi ameriški raketoplan Endeavour (STS-100), katerega posadka pomaga odpravljati težave z računalniki v ameriškem modulu Destiny na MVP. Bližina ameriškega raketoplana, ki je združen z modulom Destiny, bi namreč lahko ovirala samodejno združitev Sojuza TM-32 z modulom Zarja. Razdalja med repom raketoplana in sojuzom bi namreč znašala le 6 metrov.

Prvi vesoljski turist je s seboj v vesolje odnesel 7 kilogramov prtljage, med katero so tudi fotoaparat, kamera in devet CD plošč. Kot je znano, bo Tito večino časa preživel v ruskih modulih Zvezda in Zarja, ameriška modula Unity in Destiny pa naj bi lahko obiskal le v spremstvu člana druge glavne posadke na MVP. Za polet v vesolje bo Tito Rusom odštel okrog 20 milijonov ameriških dolarjev, zadnji obrok pa bo izplačan ob pristanku pristajalnega odseka vesoljske ladje sojuz v kazahstanski stepi. Vrnitev na Zemljo je predvidena za 6. maj.

Polet vesoljske ladje Sojuz TM-32 na MVP je potreben zaradi zamenjave Sojuza TM-31, ki je z vesoljsko postajo združen že od novembra lani, ko je z njim na MVP poletela prva glavna posadka. Vesoljsko plovilo vrste sojuz TM je namreč potrebno zamenjati na približno pol leta, zato se bodo Musabajev, Baturin in Tito, po približno petih dneh bivanja na MVP, na Zemljo vrnili v starem Sojuzu TM-31, na vesoljski postaji pa bo ostal novi Sojuz TM-32, ki bo služil kot reševalno plovilo za drugo glavno posadko na MVP.

Preberite si vest:

Klikni za večjo sliko

Dennis Tito med izstrelitvijo (+)

Sojuz U leti v nebo (28.4.'01)