06.05.2001 - Sojuz TM-31 z vesoljskim turistom se je vrnil na Zemljo

06.05.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 06.05.2001 ob 07:45

[Rev:1, L]

Od ruskega servisnega modula Zvezda na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) se je danes zjutraj, ob 04:21 po srednjeevropskem času, ločila ruska vesoljska ladja Sojuz TM-31 z rusko-ameriško posadko, ki jo sestavljajo poveljnik Talgat Musabajev, ladijski inženir Jurij Baturin in prvi pravi vesoljski turist, ameriški poslovnež Dennis Tito. Vesoljci so loputo med Sojuzom TM-31, ki je bil z MVP združen od novembra, in vesoljsko postajo zaprli že tri ure pred tem, ob 01:13 po našem času. Vesoljci so bili med vračanjem na Zemljo nameščeni v sedežih v pristajalnem odseku sojuza, oblečeni pa so bili v vesoljske skafandre vrste Sokol 2KV. Vse potrebne manevre je v sodelovanju z ruskim Centrom za upravljanje poletov iz Koroljova pri Moskvi izvajal poveljnik Musabajev.

Dobri dve uri po ločitvi od postaje, ob približno 06:47, so na sojuzu TM vklopili glavni motor, ki je hitrost kroženja vesoljske ladje okoli Zemlje zmanjšal za 111m/s in tako povzročil začetek spuščanja Sojuza TM-31 skozi Zemljino ozračje. Kmalu po zaviranju sta se od pristajalnega odseka sojuza ločila sprednji orbitalni odsek in pa pogonsko-instrumentalni odsek. Le pristajalni odsek, ki je zvonaste oblike, je namreč prilagojen za vrnitev skozi ozračje, saj je ustrezno toplotno zaščiten. Ostala dva odseka pa sta med vračanjem zgorela v ozračju, tako kot je predvideno.

Pristajlni odsek sojuza s tremi vesoljci je nato danes ob 07:41 in 23 sekund po srednjeevropskem času uspešno pristal v Kazahstanu, 82 kilometrov severno od mesta Arkalik. Pristajalni odsek se je na Zemljo spustil s pomočjo padala, dober meter nad tlemi pa so se vklopili še pristajalni motorji, ki so dodatno ublažili pristanek. Šestdesetletni Dennis Tito je tako zaključil svoj vesoljski izlet, za katerega je Rusom odštel okrog 20 milijonov dolarjev. Tito je danes postal tudi prvi Američan, ki se je na Zemljo vrnil v ruski vesoljski ladji. Ruska kozmonavta in Tito so na MVP poleteli 28. aprila v vesoljski ladji Sojuz TM-32, ki je ostala na vesoljski postaji in služi kot reševalno plovilo.

Forum:

Preberite si vest: