30.05.2001 - Zaradi težav na MVP preložili izstrelitvi raketoplanov

30.05.2001

SPiše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 30.05.2001 ob 19:50

[Rev:2]

Strokovnjaki ameriške vesoljske agencije NASA so se odločili, da zaradi težav s kanadsko mehanično roko Canadarm2 na Mednarodni vesoljski postaji (MVP), izstrelitvi naslednjih dveh ameriških vesoljskih raketoplanov preložijo za približno tri tedne. Načrtovano je bilo, da bi raketoplan Atlantis (STS-104) proti MVP poletel 20. junija, vendar se zaradi težav na vesoljski postaji, po besedah predstavnika NASE, to ne bo zgodilo pred prvim tednom julija. Raketoplan Discovery (STS-105) pa po trenutnih načrtih na vesoljsko postajo ne bo poletel pred začetkom avgusta. Izstrelitev Discoveryja, ki bi na MVP pripeljal tudi novo glavno posadko (MVP-3) in na Zemljo vrnil posadko MVP-2, so sprva načrtovali za 12. julij.

Težave s kanadsko mehanično roko Canadarm2, ki so jo na zunanjost ameriškega raziskovalnega modula Destiny pritrdili 22. aprila, so zelo resne, saj brez pomoči te roke na vesoljsko postajo ni mogoče priključiti ameriške univerzalne zračne zapore, ki jo bo na MVP dostavil raketoplan Atlantis (STS-104). Prve težave s 600 milijonov dolarjev vredno mehanično roko so se pokazale med preizkušanjem 17. maja, ko je prišlo do nepravilnega delovanje enega izmed sklepov. Vzrok za težave naj bi tičal v elektronskem vezju, ki se nahaja v škatli na roki. Hkrati so se pojavile tudi težave z rezervno računalniško povezavo, ki mehanični roki pošilja ukaze za premikanje. Kasneje je prenehal delovati še drugi izmed sedmih sklepov, težav pa strokovnjaki niso uspeli rešiti s programskim popravkom.

Za 8. junij je na Mednarodni vesoljski postaji predviden prvi vesoljski sprehod iz zračne zapore na postaji. Do sedaj so se vesoljci na vesoljske sprehode na MVP namreč odpravili le iz ameriških vesoljskih raketoplanov. V ruskih skafandrih vrste orlan bosta ruski poveljnik Jurij Usačov in ameriški ladijski inženir James Voss v prehodnem (spajalnem) odseku servisnega modula Zvezda premestila spajalni mehanizem na drugo loputo v tem modulu. Vesoljca bosta sicer delala v brezzračnem prostoru in pri odprti loputi, vendar notranjosti odseka predvidoma ne bosta zapustila. Strokovnjaki pa razmišljajo tudi o tem, da bi vesoljca zapustila prehodni odsek Zvezde ter se po zunanjosti postaje odpravila do Destinyja, kjer bi na mehanični roki zamenjala škatlo s pokvarjeno elektroniko.

Preberite si vest:

Posadka MVP-2 v Destinyju