20.06.2001 - Rusija načrtuje krilato raketo z imenom bajkal

20.06.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 20.06.2001 ob 08:35

[Rev:0]

Na znamenitem francoskem letalskem mitingu je Rusija predstavila tudi maketo krilate rakete bajkal. Strokovnjaki ruskega državnega raziskovalno-proizvodnega vesoljskega centra Hruničev so sporočili, da je baikal dvostopenjska nosilna raketa, ki bo v osnovni različici v nizko zemeljsko orbito (200 km) lahko ponesla približno 1,9 tone tovora. Razen razstavljene makete v naravnem merilu pa se bajkal še vedno nahaja le na risalnih deskah strokovnjakov Hruničeva in Molnije. Hruničev je znan predvsem po svojih težkih nosilnih raketah vrste proton in prvih vesoljskih postajah vrste almaz, Molnija pa se lahko pohvali z ruskim vesoljskim raketoplanom Buran. Raketa bajkal naj bi po optimističnih napovedih prvič poletela leta 2004.

Posebnost bajkala so iztegljiva krila na prvi stopnji nosilne rakete. Po izstrelitvi se raketa s pomočjo prve stopnje, ki vsebuje 110 ton goriva, dvigne približno 60 kilometrov visoko. Raketni motor se nato izklopi in prva raketna stopnja se loči od druge, ki nato nadaljuje polet v orbito. Izpraznjena prva raketna stopnja iztegne ozka krila, na sprednjem koncu pa začne delovati letalski motor, ki letečo raketo usmeri proti predvidenem mestu pristanka. S pomočjo lastnega navigacijskega sistema se samodejno usmeri in nato s pomočjo koles pristane na pristajalni stezi. Prvo stopnjo bajkala je nato možno znova uporabiti, kar naj bi po izračunih strokovnjakov prihranilo približno 30 odstotkov cene izstrelitve.

Pri izdelavi bajkala bodo Rusi uporabili nekaj že preverjene opreme, kot so naprimer kolesa letala Jak-42 in letalski motor Miga-29. Raketni motor bo predvidoma RD-191, ki ga sicer razvijajo za nosilno raketo angara. Da bi povečali zmogljivost rakete, strokovnjaki Hruničeva razmišljajo tudi o tem, da bi skupaj povezali štiri bajkale, ki bi lahko v nizko zemeljsko orbito ponesli do 22 ton tovora, v geostacionarno orbito pa 3,2 toni. Jurij Poluškin, eden izmed načrtovalcev pri Hruničevu, je dejal, da raketo sicer razvijajo na lastne stroške, vendar je možno, da bodo odprli tudi možnost za tuje investicije.

Baikal na razstavišču