28.06.2001 - Bo ruska nosilna raketa energija z Buranom res zopet poletela?

Washington, ZDA

28.06.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 28.06.2001 ob 19:30

[Rev:2]

Revija New Scientist je v svoji najnovejši številki objavila članek, v katerem se avtor Barry Fox pogovarja z Leonidom Gruškinom, ki je predstavljen kot vodja priprav na izstrelitve na ruskem kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu. V članku le-ta predstavi svoj pogled na prihodnost ruskega vesoljskega programa, ki po njegovem vsebuje tudi ponovno uporabo ruske super-težke nosilne rakete energija in ruskega vesoljskega raketoplana vrste buran. Prvi ruski raketoplan vrste buran z imenom Buran je v vesolje poletel samo enkrat in sicer 15. novembra 1988. Buran, v katerem ni bilo posadke, je Zemljo dvakrat obkrožil in nato samodejno pristal na letališču Jubilejni na Bajkonurju. Zaradi pomanjkanja denarja so nadaljne polete odpovedali in razvoj ostalih raketoplanov ustavili. Sovjetska zveza, ki je bila tik pred razpadom, si tako finančno obsežnega programa namreč ni mogla privoščiti.

Burana, kar po slovensko pomeni snežni vihar, in še drugi raketoplan te vrste, ki je bil poimenovan Ptička, so ruski strokovnjaki po ustavitvi programa konzervirali in spravili v velikanske zgradbe na kozmodromu Bajkonur. Hkrati se je končala tudi zgodba o super-težki nosilni raketi energija, ki je v vesolje poletela le dvakrat, a obakrat uspešno. Prvikrat so jo izstrelili 15. maja 1987, ko je v vesolje ponesla poskusni vojaški satelit Poljus z maso okrog 80 ton. Drugič in zadnjič pa je energija poletela, ko je na prvo pot v vesolje ponesla prav omenjeni raketoplan Buran. Novembra 1999, ko je kozmodrom Bajkonur obiskala prva slovenska delegacija, se je Buran nahajal v preizkusno-montažni hali, kjer je bil pritrjen na nosilno raketo energija v ležečem položaju (glej prvo sliko). Lokacija raketoplana Ptička, ki naj bi za razliko od Burana imel vgrajen tudi sistem za ohranjanje življenja, pa ni znana.

Gruškin v članku izjavi, da buran v vesolje lahko ponese do 100 ton tovora in da bo kot tak nepogrešljiv pri sestavljanju Mednarodne vesoljske postaje ali  izstreljevanju komercialnih satelitov. Ta izjava je le delno pravilna: buran namreč lahko v vesolje ponese "le" približno 30 ton tovora. Res pa je, da nosilna rakete energija brez burana v orbito lahko dvigne približno 100 ton uporabnega tovora. V zgradbah na Bajkonurju se še vedno nahaja veliko delov te nosilne rakete. V New Scientistu so še zapisali, da si bo Rusija za ponovno oživitev tega programa pomagala tudi z denarjem, ki ga bo dobila s pošiljanjem turistov v vesolje. Znano je, da je prvi vesoljski turist Dennis Tito za polet v vesolje Rusom odštel okrog 20 milijonov ameriških dolarjev. Kljub takšnim morebitnim in relativno majhnim finančnim injekcijam pa poleg besed zaenkrat še nič ne kaže na to, da bo energija ponovno poletela v nebo. Česa tako finančno in tehnično zahtevnega si ruske vesoljska agencija dandanes najbrž preprosto ne more privoščiti...