29.06.2001 - Z nosilno raketo delta 2 izstrelili raziskovalno sondo MAP

30.06.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 30.06.2001 ob 21:50

[Rev:0]

Na ameriškem vesoljskem izstrelišču Cape Canaveral na Floridi so danes zvečer, ob 21:46 po srednjeevropskem času, na izstrelitveni ploščadi 17B uspešno izstrelili tristopenjsko ameriško nosilno raketo delta 2, ki je v vesolje ponesla raziskovalno sondo MAP (Microwave Anisotropy Project). Sonda bo opazovala mikrovalovno sevanje (t.i. prasevanje), ki je po predvidevanju astronomov preostanek velikega poka (big bang) s katerim se je začelo razvijati vesolje. Charles Bennett, glavni raziskovalec pri projektu MAP je dejal, da bo sonda s svojimi natančnimi senzorji lahko opazovala vesolje, kakršno je bilo 400.000 let po velikem poku. Prasevanje je leta 1992 opazovala že sonda COBE (Cosmic Background Explorer), prvič pa sta ga leta 1965 zaznala dva raziskovalca ameriške telefonske družbe Bell, ko sta sestavila poseben sprejemnik za mikrovalove.

Sonda MAP bo približno 3 mesece po izstrelitvi prispela na predvideno mesto, ki je od Zemlje oddaljeno 1,5 milijona kilometrov. To mesto označimo tudi z imenom Lagrangeova točka 2 (L2). V sistemu Sonca in Zemlje sicer obstaja pet Lagrangeovih točk. Tam bo sonda nemoteno opazovala vesolje, saj bo vedno obrnjena stran od Sonca, Zemlje in Lune. Ker pa je točka L2 rahlo nestabilna, bo vsakih 23 dni potrebno sondino orbito malce popraviti. Za celoten pregled neba bo MAP potreboval 6 mesecev, deloval pa naj bi predvidoma dve leti. Podatki, ki jih bo posredovala sonda, bodo približno tisočkrat natančnejši kot tisti s sonde COBE. Na 830 kilogramov težki sondi se v ta namen nahajata dva teleskopa, ki sta usmerjena 140 stopinj vsaksebi. Pri projektu sodelujeta Nasin Goddardov vesoljski center in Univerza v Princetonu.

Delta 2 na izstrelišču (30.6.'01)