31.07.2001 - Ciklon 3 v vesolje ponesel raziskovalno sondo Koronas-F

31.07.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Dopolnjeno: 31.07.2001 ob 14:50

[Rev:3]

Ruske vojaške vesoljske sile, ki so izvedle današnjo izstrelitev nosilne rakete ciklon 3, so sporočile, da se satelit Koronas-F nahaja v predvideni orbiti z najvišjo višino 539,7 km in najnižjo 498,5 km ter naklonom 82,5° glede na ekvator. Satelit Zemljo obkroži vsakih 94,7 minut. Ruske vesoljske sile so s Koronasom-F že vzpostavile tudi radijsko zvezo, ki jo uspešno vzdržujejo.

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 31.07.2001 ob 14:25

Na ruskem kozmodromu Pleseck, ki je najbolj severno vesoljsko izstrelišče na svetu, so danes, ob 10:00 po srednjeevrospkem času, po dveh preložitvah uspešno izstrelili nosilno raketo ciklon 3, ki je v vesolje ponesla v Ukrajini izdelano raziskovalno sondo Koronas-F (AUOS-SM-KF). Pri projektu Koronas-F, ki je del programa Interkosmos, poleg Rusije sodelujejo še Ukrajina, Gruzija, Slovaška, Poljska, Nemčija, Francija, Velika Britanija in ZDA. Na sondi, katere masa je ob izstrelitvi znašala 2.260 kilogramov, se nahaja za 395 kg znanstvenih naprav, s katerimi bodo opazovali Sonce, pojave na njem ter vpliv le-teh na Zemljino magnetosfero.

Eden izmed ciljev je tudi preučevanje notranjosti Sonca (t.i. helioseizmologija). Naprave na sondi bodo opazovale širok del spektra: od radijskih valov pa do gama žarkov. Glavni raziskovalec pri projektu Koronas-F je inštitut IZMIRAN (Inštitut za zemeljski magnetizem, ionosfero in širjenje radijskih valov), ki deluje pod okriljem Ruske akademije znanost. Za sprejem znanstvenih podatkov, ki jih bo vsaj eno leto iz orbite okoli Zemlje pošiljala sonda, je zadolžena zemeljska radijska sprejemna postaja inštituta IZMIRAN pri Kalugi v Rusiji. S sondo pa upravljajo s pomočjo zemeljske postaje v Jevpatoriji, Ukrajina.

Koronas-F so nameravali izstreliti že včeraj, vendar so zaradi tehničnih težav izstrelitev preložili na danes. zaradi tehničnih težav včeraj preložili za 24 ur. Raketa ciklon 3 je predelana medkontinentalna balistična raketa SS-9, ki ji je dodana tretja raketna stopnja S5M. Približno 189 ton težka raketa je visoka 39 metrov, premer pa znaša približno 3 metre. Prvi ciklon 3 je bil izstreljen junija 1977, do danes pa so raketo te vrste izstrelil 119-krat. Ukrajinskih nosilnih raket vrste ciklon 3 sicer ne izdelujejo več, ruska vojska pa naj bi jih nekaj še imela na zalogi.

Ciklon 3 na izstrelišču