08.08.2001 - Izstrelili delto 2 s samodejno sondo Genesis

08.08.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 10.08.2001 ob 09:50

[Rev:0]

Na ameriškem vesoljskem izstrelišču Cape Canaveral na Floridi so danes zvečer, ob 18:13 po srednjeevropskem času, uspešno izstrelili ameriško nosilno raketo delta 2 z ameriško samodejno vesoljsko sondo Genesis. Izstrelitev so zaradi slabega vremena pred tem sicer večkrat preložili. Tristopenjska delta 2, ki jo je izdelala družba Boeing, je imela okoli prve stopnje pritrjene še tri štartne rakete na trdno gorivo. Sondo Genesis je za ameriško vesoljsko agencijo NASA izdelala družba Lockheed Martin Astronautics, ki jo bo skupaj z Laboratorijem za reaktivni pogon (JPL) tudi upravljala.

Sonda z maso 636 kilogramov, v kar je vštetih tudi 142 kg goriva, je vredna 164 milijonov dolarjev, za njeno upravljanje med odpravo pa bo porabljenih še dodatnih 45 milijonov. Razpon preko plošč s sončnimi celicami znaša 6,8 metra, sonda pa sicer meri približno 2 x 2 metra. Na njej je tudi kapsula za vrnitev vzorcev s premerom 1,5 metra. Glavna naloga sonde Genesis je namreč zbiranje vzorcev Sončevega vetra in varna vrnitev le-teh na Zemljo.

Sončev veter je sestavljen iz delcev Sončeve korone, ki zaradi visoke temperature dosežejo tolikšne hitrosti, da ubežijo privlačnosti naše zvezde. Blizu Zemlje njegova hitrost znaša približno 400 km/s, gostota pa okoli 5 delcev (protonov in elektronov) na kubični centimeter. Genesis bo vzorce zbiral v orbiti okoli Langrangeove točke 1 (L1, približno 1,5 milijona km od Zemlje proti Soncu), kamor bo prispel novembra letos (glej skico). Med odpravo bo sonda točko L1 obkrožila petkrat.

Na krovu sonde Genesis so štiri znanstvene naprave za preučevanje Sončevega vetra. Med njimi so tudi trije mrežasti zbiralniki, v katere se bo ulovilo predvidoma 10-20 mikrogramov delcev Sončevega vetra. Ti zbiralniki so izdelani iz različnih snovi, med drugim tudi iz zlata, silikona in safirja. Kapsula z zbranimi vzorci se bo septembra 2004 vrnila na Zemljo. S pomočjo padala bo kapsula upočasnila padanje proti površju, tako da jo bodo še v zraku lahko ulovili s pomočjo helikopterja.

Izstrelitev delte 2 (8.8.'01)