15.09.2001 - S sojuzom U izstrelili nov ruski modul za MVP

15.09.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 15.09.2001 ob 06:30

[Rev:1]

Na ruskem kozmodromu Bajkonur v Kazahstanu so danes ponoči, ob 01:34:55 po srednjeevropskem času, izstrelili rusko nosilno raketo sojuz U, ki je proti Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ponesla ruski modul Pirs (pomol). Gre za združevalni modul, ki je znan tudi pod rusko oznako SO-1 (Stikovočni otsek) oz. angleško DC-1 (Docking Compartment). Na vesoljsko postajo bo modul, ki ima skupaj s tovorom maso 3.676 kg, prispel s pomočjo instrumentalno-pogonskega odseka Progres M-SO1. Celotno vesoljsko plovilo je ob utirjenju v orbito tehtalo 7.130 kilogramov. Samodejna združitev novega modula z vesoljsko postajo je predvidena za ponedeljek.

Na sprednjem koncu približno 4 metre dolgega Pirsa, ki ima največji premer 2,5 metra, je poseben spajalni mehanizem s katerim se bo združil z ruskim servisnim modulom Zvezda na MVP. Na spodnji strani modula pa je navaden spajalni mehanizem, ki bo omogočal združitev dodatne ruske vesoljske ladje (sojuz TM ali progres) z MVP. Poleg tega je Pirs tudi zračna zapora in ima zato na strani dve veliki loputi s premerom 1 meter, skozi kateri bodo iz postaje v vesolje izstopali vesoljci v ruskih skafandrih. Volumen modula, ki ga je izdelala ruska vesoljska družba RKK Energija, znaša približno 13 kubičnih metrov.

Na Mednarodno vesoljsko postajo v notranjosti Pirsa med drugim potujeta tudi ruski vesoljski skafander vrste orlan in žerjav strela, ki ga bodo kasneje namestili na zunanjost modula. Poleg tega so ruski strokovnjaki v modul naložili tudi opremo za modul Zvezda, opremo za sistem za vzdrževanje življenja in znanstvene naprave. Za francoski raziskovalni program Andromeda je v modulu privbližno 46 kilogramov opreme. Po podatkih ruskega Centra za nadzor poletov (CUP) iz Koroljova, ki bo nadzoroval polet vesoljskega plovila, celotna teža tovora znaša 793,8 kilogramov. Na vesoljski postaji trenutno prebiva 3. glavna posadka.

Raketa sojuz U s Pirsom na vrhu