17.09.2001 - Z Mednarodno vesoljsko postajo združen nov ruski modul

17.09.2001

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 17.09.2001 ob 03:05

[Rev:1]

Z ruskim servisnim modulom Zvezda na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) se je danes zjutraj, ob 03:05 po srednjeevropskem času, uspešno združil nov ruski modul z imenom Pirs. Gre za združevalni modul, ki je znan tudi pod rusko oznako SO-1 (Stikovočni otsek 1) oz. angleško DC-1 (Docking Compartment 1). Skupaj z vsebino ima maso 3.676 kilogramov, do vesoljske postaje pa je prispel s pomočjo instrumentalno-pogonskega odseka Progres M-SO1. Modul so na vrhu nosilne rakete sojuz U na kozmodromu Bajkonur izstrelili pred dvema dnevoma. Združitev s posebnim spajalnim mehanizmom na spodnjem koncu okroglega prehodnega odseka Zvezde (glej skico) je potekala samodejno s pomočjo sistema kurs na obeh vesoljskih plovilih.

Člani tretje glavne posadke (MVP-3) so prihod modula in združitev spremljali skozi okenca. Če bi prišlo do težav, je bil Kozmonavt Dežurov pripravljen na ročno vodenje združitve s pomočjo sistema TORU. Instrumentalno-pogonski odsek, ki je združen s 4 metre dolgim Pirsom, se bo na ukaz ruskih nadzornikov ločil od modula. To naj bi se zgodilo v začetku oktobra. Modul in pogonski odsek skupaj sta ob izstrelitvi tehtala 7.130 kilogramov. V notranjosti Pirsa sta na vesoljsko postajo poletela tudi tretji ruski vesoljski skafander orlan in žerjav strela, ki ga bodo naslednji mesec pritrdili na zunanjost Pirsa. Člane posadke MVP-3 pa v modulu, katerega prostornina znaša približno 13 kubičnih metrov, čakajo tudi različna oprema in znanstvene naprave.

Priprave na prihod združevalnega modula so se pričele že med delom druge glavne posadke (MVP-2), ko sta kozmonavt Usačov in astronavt Voss pripravila spajalni mehanizem v Zvezdi. Za povezavo različnih kablov med novim modulom in vesoljsko postajo bosta potrebna najmanj dva vesoljska sprehoda. Na spodnji strani Pirsa je navaden spajalni mehanizem, ki bo omogočal združitev dodatne ruske vesoljske ladje (sojuz TM ali progres) z MVP. Poleg tega je Pirs tudi zračna zapora in ima zato na strani dve veliki loputi s premerom 1 meter, skozi kateri bodo iz postaje v vesolje izstopali vesoljci v ruskih skafandrih. Odslej bodo z vesoljsko postajo lahko hkrati združene do tri ruske vesoljske ladje (glej skico).

Pirs pred združitvijo