15.01.2002 - Onufrijenko in Walz uspešno zaključila vesoljski sprehod

15.01.2002

Piše Simon Zajc, Centralno Vesolje
Objavljeno: 15.01.2002 ob 08:15

[Rev:0]

Ruski vesoljec Jurij Onufrijenko in ameriški vesoljec Carl Walz sta se včeraj zvečer, ob 21:59 po srednjeevropskem času, odpravila na prvi vesoljski sprehod izven Mednarodne vesoljske postaje (MVP). V ruskih skafandrih orlan sta zapustila združevalni modul Pirs, ki je tudi zračna zapora, in se lotila dela. Tretji član 4. glavne posadke na MVP, Američan Daniel Bursch, je sprehod opazoval iz notranjosti postaje. Onufrijenko je ruski teleskopski žerjav Strela 1, ki je na desni strani Pirsa, najprej iztegnil do dolžine približno 14 metrov, tako da je segal vse do konca modula Zarja (glej skico). Tam je bil na združevalnem tunelu PMA 1, ki povezuje ameriški in ruski del MVP, namreč pritrjen še en žerjav Strela 2, ki so ga na MVP dostavili že pred leti.

Vesoljca sta se po Streli 1 odpravila od Pirsa do Zarje, kjer sta Strelo 2 nato pritrdila na poseben podaljšek prvega žerjava. Potrebna je bila izredna previdnost, saj je bila Strela 1 od plošče s sončnimi celicami na Zarji oddaljena le približno pol metra. Onufrijenko in Walz sta se nato po isti poti vrnila k modulu Pirs in s pomočjo Strele 1 premestila drugi žerjav, ki sta ga nato danes, ob 01:31 po našem času, pritrdila na levo stran modula. Teleskopska žerjava bodo uporabljali za prenos tovora in kozmonavtov med različnimi moduli ruskega dela vesoljske postaje. Strela, ki jo kozmonavt ročno upravlja z vrtenjem vzvodov na pritrjenem delu, ima nosilnost okoli 3 tone.

Ko sta uspešno zaključila glavno nalogo vesoljskega sprehoda, sta se vesoljca odpravila še na zadnji konec ruskega servisnega modula Zvezda, v bližino tovorne ladje Progres M1-7. Tam sta na obod modula pritrdila večnamensko anteno, ki bo služila ameterski radijski postaji, s katero se vesoljci na MVP pogovarjajo z radioamaterji na Zemlji. Uporabili pa jo bodo tudi za ruski televizijski sistem za prenos slike med prihodnjimi vesoljskimi sprehodi. Onufrijenko in Bursch sta se nato vrnila v modul Pirs, kjer sta ob 04:02 po našem času, uspešno zaključila 6 ur in 3 minute dolg vesoljski sprehod. Šlo je za skupno 32. vesoljski sprehod, ki so ga na zunanjosti MVP opravili ameriški oziroma ruski vesoljci.

Preberite tudi:

Strela 2 (levo) na koncu Strele 1