04.05.2003 - Sojuz TMA-1 s posadko MVP-6 se je vrnil na Zemljo

Koroljov, Rusija

04.05.2003

Dopolnjeno: 04.05.2003 ob 08:30 in 15:55

[Rev:6

Dve uri in pol po pristanku Sojuza TMA-1 so izvidniška letala vendarle našla tri vesoljce - člane posadke MVP-6. Kapsula je namreč pristala 200 km severno od Aralskega jezera v Kazahstanu, kar je celih 460 kilometrov stran od predvidenega cilja pri mestu Arkalik. Odprava MVP-6 je trajala 161 dni.

Plovilo se je iz neznanega razloga skozi ozračje vračalo pod strmejšim kotom, kot je bilo predvideno - šlo je za t.i. balistični pristanek. Posadka je bila zaradi tega izpostavljena večjim negativnim pospeškom, tudi do 7-kratnim (7G), dodaja strokovnjak iz ruskega Centra za nadzor poletov (CUP) v Koroljovu pri Moskvi. Pred tem so na ta način pristali le trije sojuzi: Sojuz 1 (leta 1967), Sojuz 5 (leta 1969) in Sojuz 33 (leta 1979). Direktor ruske vesoljske agencije Rosaviakosmos pojasnjuje, da plovilo sicer lahko pristane na tri načine: samodejno, ročno ali balistično.

Počutje Bowersoxa, Budarina, ki je bil poveljnik Sojuza TMA-1, in Pettita naj bi sicer bilo normalno, poročajo tudi, da so vesoljci sami odprli izhodno loputo na kapsuli in reševalce pričakali izven nje. Na mestu pristanka so jih pregledali zdravniki, nato pa so jih s helikopterji prepeljali v Astano. Po poročanju agencije Reuters, si je Pettit poškodoval ramo, zato so ga odnesli na nosilih, ostala dva vesoljca pa sta hodila.

Dopolnjeno: 04.05.2003 ob 04:10

Pristajalni odsek Sojuza TMA-1, v katerem so Bowersox, Budarin in Pettit, se je danes ob 04:12 (opomba: pravzaprav ob 04:04, kot so kasneje pokazali telemetrijski podatki) vrnil na Zemljo. Kapsula je pristala severozahodno od kraja Arkalik v Kazahstanu. Šlo je za prvi pristanek posodobljenega sojuza vrste TMA, Bowersox in Pettit pa sta postala prva Nasina astronavta, ki sta se iz vesolja vrnila v ruskem vesoljskem plovilu. Pred njima je to storil le en Američan in sicer vesoljski turist Dennis Tito. Vse tri člane posadke MVP-6 bodo s helikopterjem prepeljali v Astano, glavno mesto Kazahstana, nato pa z letalom v Zvezdno mestece pri Moskvi, Rusija. Vesoljce tam čakajo zdravniki, ki bodo naslednjih nekaj tednov skrbeli za njihovo okrevanje po dolgotrajnem bivanju v breztežnosti.

Objavljeno: 04.05.2003 ob 00:50

Ruska vesoljska ladja Sojuz TMA-1 se je danes ponoči, ob 00:43 po srednjeevropskem času, ločila od spajalnega modula Pirs na Mednadrodni vesoljski postaji (MVP). V pristajalnem odseku plovila je odhajajoča glavna posadka MVP-6, ki jo sestavljajo poveljnik Kenneth Bowersox, Nikolaj Budarin in Donald Pettit. V servisnem modulu Zvezda sta pred tem posadki MVP-6 in MVP-7  opravili uradno predajo poveljstva in se  po šestih dnevih druženja poslovili.

Včeraj ob 21:38 sta novi poveljnik Jurij Malenčenko in ladijski inženir  Edward Lu (oba MVP-7) zaprla loputo med modulom Pirs, ki je na spodnji strani Zvezde, in sojuzom. Na MVP tako prvič prebiva glavna posadka, ki jo sestavljata le dva vesoljca. Sojuz TMA-1, katerega poveljnik je Budarin, bo po oddaljitvi od postaje znižal svojo orbito in še dvakrat obkrožil Zemljo. Nato se bo pričel povratek skozi ozračje, ki se bo končal s pristankom v Kazahstanu.

Bowersox in Budarin po vrnitvi