21.11.2003 - Rdečemu planetu se bližajo štiri samodejne sonde

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 21.11.2003 ob 23:55

[Rev:1]

Iz nadzornega središča Darmstadt v Nemčiji so sporočili, da se evropska samodejna vesoljska sonda Mars Express/Beagle 2 bliža planetu Marsu, od katerega je oddaljena že manj kot 20 milijonov kilometrov. Sondo so s kozmodroma Bajkonur sicer izstrelili 2. junija letos, polet pa zaenkrat poteka brez težav. Naslednji mejnik bo sonda dosegla 19. decembra, ko bo proti površju Rdečega planeta odvrgla britanski pristajalni odsek Beagle 2. Ta se bo 25. decembra s padalom spustil na Mars, v orbito okoli planeta pa se bo istega dne, s pomočjo vžiga raketnega motorja, utirila tudi sama sonda Mars Express. S sondo upravlja evropska vesoljska agencija ESA.

Marsu se bližata tudi ameriški samodejni vesoljski sondi-dvojčici Spirit in Opportunity (Mars Exploration Rovers), ki so ju s Cape Canaverala izstrelili 10. junija oziroma 8. julija letos. Robotski vozili bosta na planetu pristali na enak način kot Beagle 2 in pred njim Mars Pathfinder - torej s pomočjo padala, padec pa bodo na koncu ublažile še napihljive blazine na obodu pristajalnega odseka. Spirit bo pristal 4., Opportunity pa 25. januarja 2004. S sondama upravlja ameriška vesoljska agencija NASA.

Precej bolj črna prihodnost pa čaka na pol pokvarjeno japonsko sondo Nozomi. Izstrelili so jo že leta 1998, Mars pa bi morala doseči leto kasneje. Zaradi napake v delovanju motorja se to ni zgodilo, zato je nadaljevala pot okoli Sonca in nazaj k Zemlji, ki jo je nato dvakrat obkrožila in se letos znova usmerila k Marsu. Sonda se na ukaze z Zemlje že nekaj časa ne odziva, saj ima okvarjen sistem za oskrbo z elektriko. V orbito okoli Marsa naj bi se utirila 14. decembra, vendar je uspeh malo verjeten. Če strokovnjakom ne bo uspelo usposobiti njenega raketnega motorja, bo planet najbrž zopet zgrešila, tokrat za okoli 900 kilometrov.

Sonda Mars Express