04.12.2003 - Skrivnosten zvok na vesoljski postaji še buri duhove

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 04.12.2003 ob 13:05

[Rev:0]

Pred tednom dni, 27. novembra, sta člana 8. glavne posadke (MVP-8) na Mednarodni vesoljski postaji (MVP) ravno pričela zajtrkovati. Poveljnika Michaela Foala in ladijskega inženirja Aleksandra Kalerija pa je pri tem za nekaj trenutkov zmotil nenavaden zvok, podoben tistemu, ki nastane ob stiskanju pločevinke. Zvok je bil očitno precej glasen, saj je preglasil običajen šum, ki ga v ruskem servisnem modulu Zvezda povzročajo ventilatorji in številne druge naprave. Vesoljcema se je zdelo, da je zvok, ki ga nihče od njiju pred tem še ni slišal, izviral iz zunanjosti vesoljske postaje.

Hitro sta preverila nivo zračnega pritiska v modulu in ugotovila, da je nespremenjen in stabilen. Če je v postajo morda trčil neznani predmet, le-ta torej ni resneje poškodoval modula, sta si oddahnila. O dogodku sta obvestila strokovnjake v nadzornih središčih v Houstonu in Koroljovu. Padla je odločitev, da zunanjost vesoljske postaje pregledajo s pomočjo kamer. To so storili in kamorkoli so zunanje kamere lahko pogledale, nikjer na obodu modula ni bilo videti nobenih poškodb. Tudi sicer ni bilo zaznati nobenih sprememb v delovanju plovila, na krovu postaje je vse normalno.

Ruski strokovnjaki so najprej menili, da je za ropot morda kriv ventilator, ki je vsesal kakšen prosto plavajoč delec. Morda pa je šlo za običajne zvoke, ki nastanejo ob raztezanju materialov, takrat, ko postaja iz vročega, s sončnimi žarki obsijanega dela orbite preide v hlad Zemljine sence. Strokovnjaki agencije NASA so po nesreči raketoplana Columbia (STS-107) previdnejši. Kamere niso uspele pregledati vseh kotičkov zunanjosti postaje, zato so raznim agencijam naročili, naj vesoljsko postajo fotografirajo še z vohunskimi sateliti.

Mednarodna vesoljska postaja