03.02.2004 - V atmosferi oddaljenega planeta odkrili kisik

Piše Simon Zajc
Objavljeno
: 03.02.2004 ob 12:35

[Rev:0]

Astronomi so v atmosferi planeta, ki se nahaja izven Osončja in sicer obkroža od Zemlje 150 svetlobnih let oddaljeno zvezdo HD 209458, zaznali prisotnost kisika in ogljika. Planet HD 209458b, ki ga imenujejo tudi Osiris, so odkrili že leta 1999, tokrat pa so ga opazovali z vesoljskim teleskopom Hubble in njegovim spektrometrom. Že pred tem so znanstveniki vedeli, da iz planetove atmosfere v vesolje uhajajo velikanske količine plinov, predvsem vodika, ki pa s seboj, kot so pokazala zadnja opazovanja, odnaša tudi druge, težje elemente. Menijo, da na ta način planet izgubi približno 10.000 ton snovi vsako sekundo.

Ker so atomi kisika in ogljika desetkrat težji od vodika in bi torej morali ležati nižje v planetovi atmosferi, je na delu sila, močnejša od gravitacije, ki jih dviguje in skupaj z vodikom odnaša v razpotegnjen plinasti ovoj okoli planeta. Vzrok za to naj bi bile močne gravitacijske sile med planetom in zvezdo, ki sta oddaljena le 7 milijonov kilometrov (za primerjavo: Merkur je od Sonca oddaljen 58 milijonov km). Poleg tega je zaradi bližine zvezde močno segreta tudi planetova atmosfera, temperatura v zgornjih plasteh naj bi znašala 10.000°C. Čez čas bo planet morda izgubil vso svojo atmosfero, od njega pa bo ostala samo še trdna sredica.

Ilustracija planeta in zvezde