03.06.2004 - Igra narave: Prehod Venere preko Sončeve ploskve

03.06.2004

Piše Boris Kham, Gimnazija Jožeta Plečnika
Objavljeno
: 03.06.2004 ob 20:45

Povejte vaše mnenje na forumu!

Vesoljska igra se bo začela v torek 8. junija 2004, ob 7h 19m 59s in končala šest ur kasneje, ob 13h 23m 25s. Osrednje prizorišče bo naše osončje, ki je doma v galaksiji Rimska (Mlečna) cesta, ta je članica jate galaksij, ki potujejo po prostranstvu vesolja. Mi, Zemljani, pa bomo gledalci in opazovalci te igre in sedeli bomo v prvih vrstah. Upamo le, da bo tedaj oder odet v najlepšo vremensko scenografijo.

Igralska zasedba

V igri nastopata dva igralca, Venera in Sonce. Venera, imenovana po boginji ljubezni in lepote, je od Sonca po vrsti drugi planet. Glede na zvezdnato ozadje je njena obhodna doba okoli Sonca približno 225 dni. Naša Zemlja pa potrebuje 365 dni. Okoli Sonca hiti s 35 km/s, to pomeni 126 000 km/h.Predpostavljajmo si, da bi naš avto potoval s to hitrostjo. Masa Venere je približno 5 x 1024 kg. Gravitacijski pospešek na Veneri je 8,9 m/s2 , na Zemlji pa 10 m/s2. Njenega obraza ne vidimo, ker ga prekrivajo temni in gosti oblaki. Njeno obličje površje lahko opazujejo le vesoljske sonde, ki so prodrle skozi oblake. Te so poslale na Zemljo slike in sedaj vemo, da ima Venera kraterje, gorovja in nekakšne rečne struge, ki pa jih niso izoblikovale vode, ampak lava iz vulkanov.

V naših krajih najdemo za planet Venero zanimiva imena: Večernica, Večerna danica, Večerna zvezda, Zvečernica, Ta svitla zvezda in Danica, Jutranja zvezda, Sončna zvezda, Zornica. Ta imena nam povedo, da so naši ljudje opazili, da je Venera na nebu ob Sončnem zahodu ali pa pred njegovim vzhodom. Če Venero pogledamo z daljnogledom opazimo, da ima mene kot naša sestra Luna. Naša Zemlja je v tej igri dvorana, iz katere opazujemo.

Potek igre

Prehod Venere nastopi takrat, ko so na isti premici poravnani Sonce, Venera in Zemlja. To je mini Sončev mrk. Razlika je le v tem, da se namesto Lune, ki navidezno zakrije Sonce, pojavi Venera. Pri Sončevem mrku Luna, ki je približno enake navidezne velikosti kot Sonce, delno ali v celoti prekrije Sončevo ploskev. Z Zemlje je Venera videti veliko manjša kot Sonce. Njen premer je 1/32 premera Sonca. Zato pri prehodu Venere vidimo le majhno Venerino ploskvico, ki počasi leze čez Sončevo ploskev.

Kako opazujemo predstavo?

Osnovno pravilo je, da dogajanja ne opazujemo s prostim očesom, temveč s posebnimi očali za Sončev mrk! Opazili bomo majhno piko, ki leze po Soncu. V Sonce ne smemo gledati z daljnogledom ali teleskopom. Če nezaščiteni opazujemo Sonce, lahko oslepimo! Previdno, torej.

Pogostost predstave

Opazovanje prehoda Venere je redek pojav. Ti prehodi nastopajo v parih. Med dvema prehodoma istega para mine osem let, med dvema paroma pa izmenično 105,5 leta in 121,5 leta. Zadnjega so iz naših krajev videli leta 1882.

Na gimnaziji Jožeta Plečnika pripravljajo internetni neposredni prenos prehoda Venere preko Sončeve plaskve. Opazovali bodo na Blokah, kjer bodo imeli tudi astronomsko-kemijski tabor. Že lani so uspešno prenašali delni Sončev mrk. Upajo, da jim bo tudi letos uspelo. Če bo na Blokah slabo vreme, se bodo premaknili na boljšo lokacijo, saj imajo pripravljen intervencijski avtobus.

Priprave teleskopa za opazovanje

Skica položaja planetov

Približno tako bo videti prehod

___________________________________________________________________________________________
Brez pisnega dovoljenja avtorja je vsebino te strani prepovedano uporabljati ali posredovati drugam.