03.06.2006 - Odkrili izredno kratke sončne radijske impulze

CV-MB

Piše Martin Brecelj, Primorski dnevnik
Objavljeno
: 03.06.2006 ob 08:05

Povejte vaše mnenje na forumu!

Skupinica astronomov s tržaškim Slovencem Pavlom Zlobcem in Jasmino Magdalenić iz Hrvaške na čelu je odkrila, da Sonce oddaja krajše radijske impulze, kot je bilo doslej znano. Odkritje je omogočil tržaški radioteleskop, ki se nahaja v Bazovici (tik ob italijansko-slovenski meji, op. urednika). Izvedenci menijo, da se s tem odpira možnost boljšega razumevanja nekaterih pojavov, kot so zlasti sončni blišči.

V zadnjih tridesetih letih je med astrofiziki, ki se ukvarjajo z nam najbližjo zvezdo, prevladovalo mnenje, da najkrajši sončni radijski impulzi trajajo od 4 do 100 ms in sicer v odvisnosti od valovne dolžine. V strokovnih krogih se je za njihovo označevanje uveljavila angleška beseda "spike". Magdalenićeva in Zlobec pa sta skupno s kolegi eksperimentalno ugotovila, da obstajajo 2- do 10-krat krajši impulzi. Poimenovali so jih Supershort Solar Radio Burts (SSS), kar Zlobec sloveni s kratico IKRI (Izredno Kratki Radijski Impulzi).

Odkritje je omogočila analiza podatkov, ki jih je tržaški radioteleskop zbral v letih 2000-2002. Da obstajajo krajši od doslej znanih sončnih radijskih impulzov, je prva zaslutila Magdalenićeva, ki z Zlobcem že dolga leta sodeluje. Zlobec je to intuicijo preveril z meritvami. Pri raziskavi sta potem sodelovala še Bojan Vršnak z zagrebške univerze in naposled Mauro Messerotti iz tržaškega astronomskega observatorija. Ugotovili so, da Sonce oddaja tudi radijske impulze, ki trajajo od 4 do 60 ms.

Kot zahtevajo pravila eksperimentalnega raziskovanja, so odkritelji hoteli preveriti, ali razpolagajo z res zanesljivimi empiričnimi podatki. Zato so se obrnili na grškega kolega Alexandra Hillarisa, ki deluje pri radiospekrometru Artemisu IV. pri Atenah. Upoštevati je treba, da na svetu ni ravno veliko naprav, ki zbirajo tovrstne empirične podatke. Odgovora iz Aten ni bilo treba veliko čakati in bil je pozitiven.

Odkritje je v letošnji majski številki objavila najuglednejša mednarodna astronomska revija Astrophysical Journal. V članku so podrobno popisani odkriti izredno kratki radijski impulzi. Odkritelji med drugim predlagajo njihovo porazdelitev v tri temeljne vrste: enostavne širokopasovne, enostavne ozkopasovne in kompleksne izredno kratke radijske impulze.

Ni naš namen in še manj ni v naših močeh, da bi se spuščali v to strokovno obravnavo. Naj raje nekoliko pojasnimo pomen, ki bi ga lahko imelo to tržaško odkritje. Uvodoma smo omenili, da bo le-to po vsej verjetnosti omogočilo boljše razumevanje nekaterih naravnih pojavov, kot so v prvi vrsti sončni blišči. Gre za eksplozije v Sončevi atmosferi, pri katerih se sprošča ogromna energija. "Energija, ki jo celotno človeštvo porabi v enem letu, predstavlja približno milijoninko energije enega sončnega blišča," nam je pojasnil Zlobec. Boljše razumevanje teh pojavov pa je velikega pomena pri preučevanju t. i. vesoljskega vremena, ki nenazadnje vpliva tudi na naše običajno vreme.

Sicer pa je težko natanko napovedovati, kakšne posledice utegne imeti katero koli znanstveno odkritje. Njegov resnični pomen razkrije le čas. "Našli smo vsekakor kamenček, ki ga bo treba odslej upoštevati pri sestavljanju mozaika, s katerim upodabljamo zvezdo Sonce," je skromno pripomnil naš sobesednik.

Članek je bil objavljen v Primorskem dnevniku, 2. junija 2006.
Na vesolje.net-u ga posredujemo z dovoljenjem avtorja.

Radioteleskop pri Bazovici (OAT).
Premer antene je 10 m.