24.08.2006 - Mednarodna astronomska zveza: V Osončju je osem planetov

24.08.2006

Pišeta Simon Zajc, Mitja Centrih
Objavljeno
: 24.08.2006 ob 16:15

Povejte vaše mnenje na forumu!

Astronomi so na 26. splošnem zasedanju Mednarodne astronomske zveze (IAU) danes glasovali o več sklepih, ki vsebujejo novo opredelitev planeta. Sprejeta sklepa 5A in 6A delita nebesna telesa v Osončju v tri razrede. Po novem okrog Sonca kroži osem planetov in ne več devet: Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran in Neptun. Pluton, ki je bil od leta 1930, ko so ga odkrili, znan kot deveti planet, je zdaj namreč uvrščen v novi razred pritlikavih planetov, kamor spadata tudi največji asteroid Ceres in lani odkriti UB313. Ostala telesa v Osončju, med katerimi so tudi asteroidi in kometi, spadajo v razred malih Osončevih teles. Sprejeta sklepa sta:

Sklep IAU: Opredelitev planeta v Osončju

Sodobna opazovanja spreminjajo naše razumevanje planetarnih sistemov, zato je pomembno, da poimenovanje teles odseva naše trenutne razumevanje. To še posebej drži za oznako "planeti". Beseda "planet" je prvotno opisovala "popotnike", ki so bili poznani zgolj kot premikajoče se svetle točke na nebu. Nedavna odkritja zahtevajo novo opredelitev, utemeljeno na trenutno dosegljivih znanstvenih informacijah.

IAU sklene, da se planeti in druga telesa v Osončju, na sledeči način razdelijo v tri različne si razrede:

(1) Planet1 je nebesno telo, ki je (a) v orbiti okrog Sonca, (b) ima zadostno maso, da zaradi lastne gravitacije premaga toge materialne sile in s tem privzame hidrostatično ravnovesno (približno okroglo) obliko in (c) je počistilo okolico svoje orbite.

(2) "Pritlikavi planet" je nebesno telo, ki je (a) v orbiti okrog Sonca, (b) ima zadostno maso, da zaradi lastne gravitacije premaga toge materialne sile in s tem privzame hidrostatično ravnovesno (približno okroglo) obliko2, (c) ni počistilo okolice svoje orbite in (d) ni satelit.

(3) Vsa ostala telesa3, ki obkrožajo Sonce, razen satelitov, bodo znana pod skupnim imenom "mala Osončeva telesa".

Opombe:
1 Osmerica planetov je: Merkur, Venera, Zemlja, Mars, Jupiter, Saturn, Uran in Neptun.
2 Izdelan bo postopek znotraj IAU, ki bo mejna telesa razvrstil med "pritlikave planete" ali v druge skupine.
3 Med te trenutno spada večina asteroidov v Osončju, večina trans-neptunskih teles (TNO-jev), kometi in ostala majhna telesa.

Sklep IAU: Pluton

Pluton je glede na zgornjo opredelitev "pritlikavi planet" in je prepoznan kot zgled za novi razred trans-neptunskih teles.

Mednarodna astronomska zveza predlaga tri nove planete
Astronomi bodo odločali, ali bo Pluton obdržal naziv planet

Osem planetov Osončja
Velikosti planetov so v pravilnem razmerju, razdalje med njimi pa ne.