19.02.2007 - V Slovenijo prihaja delegacija Evropske vesoljske agencije
Novice - V Slovenijo prihaja delegacija Evropske vesoljske agencije

Ljubljana, Slovenija

ponedeljek, 19.02.2007

Piše Nataša Gerkeš
Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo

Objavljeno
: 19.02.2007 ob 13:05

Povejte vaše mnenje na forumu!

Vlada Republike Slovenije se je na seji, ki je potekala 15. februarja, seznanila z dosedanjimi aktivnostmi Slovenije pri navezovanju stikov z Evropsko vesoljsko agencijo - ESA. Ministrstvu za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo je naložila, da v okviru obiska Reneja Oosterlincka, direktorja za pravne in mednarodne zadeve ESA z delegacijo, ki bo v Sloveniji 22. in 23. februarja, preuči različne načine vključevanja Slovenije v ESA ter potrebna izhodišča za sprejem odločitve o načinu sodelovanja z ESA.

Glede na to, da je Republika Slovenija polnopravna članica Evropske Unije, se v tem smislu zdi vključevanje v programe Evropske vesoljske agencije smiselno. Četudi so stroški sodelovanja v programih Evropske vesoljske agencije precejšnji, se ocenjuje, da bo Republika Slovenija prej ali slej morala pristopiti k sodelovanju ne le zaradi potreb raziskovalne in industrijske sfere, temveč tudi zaradi potreb države same.

Ker v Sloveniji trenutno ne obstaja specifičen vesoljski raziskovalni program, se vesoljske raziskovalne dejavnosti spodbujajo z obstoječimi instrumenti znanstvene in raziskovalne politike Ministrstva za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo. Dejavnosti se financirajo preko Slovenske razvojne agencije (SRA). Ta podpira in spodbuja nekatere raziskovalne dejavnosti, ki so povezane z miroljubno uporabo vesolja in vključujejo posamezne vidike z vesoljskimi raziskavami povezanih aktivnosti, kot tudi mednarodno vključenost posameznih raziskovalcev in raziskovalnih skupin v vesoljske raziskovalne programe.

V Sloveniji obstaja več raziskovalnih skupin, ki izvajajo določene vrste vesoljskih raziskav. Večinoma so to specifične aplikativne raziskave za določene sektorje in storitve. Najpomembnejše raziskovalne skupine in institucije, ki se ukvarjajo z aplikacijami v okviru vesoljskih raziskav, so: Raziskovalna skupina za komunikacijske sisteme v okviru podjetja Cifra (GPS, satelitske komunikacije), Fakulteta za gradbeništvo in geodezijo pri Univerzi v Ljubljani (satelitski nadzor), Inštitut Jožef Stefan v Ljubljani (satelitske komunikacije), Fakulteta za elektrotehniko v Ljubljani (satelitska navigacija), Vesoljski informacijski center pri Centru za znanstvene raziskave slovenske akademije znanosti in umetnosti, Geološki inštitut in Oddelek za prostorsko planiranje inštituta za gozdarstvo.

Finančna sredstva iz državnega proračuna se zagotavljajo skozi petletne raziskovalne programe ter skozi projekte temeljnih in aplikativnih raziskav. Ocenjuje se, da trenutno znaša celoten proračun za raziskovalne aktivnosti, ki vključuje tudi nekatere vidike vesoljskih raziskav, okrog 10 FTE (okoli 600 tisoč evrov).

Julija 2006 je MVZT pridobilo informacijo Stalnega predstavništva v Bruslju o včlanjevanju v ESA. Včlanjevanje običajno poteka dvostopenjsko: najprej pridruženo članstvo (tak status imajo trenutno Kanada, Češka, Madžarska). V času tega članstva pridružene države sodelujejo v tistih programih, za katere je obojestranski interes. Naslednja stopnja je polnopravno članstvo, do katerega pride po večletnem uspešnem sodelovanju v pridruženem članstvu, med katerim pridružena država razvija svoje tehnološke, raziskovalne in industrijske kapacitete na področju vesoljskih tehnologij.

Oktobra lani je minister dr. Jure Zupan poslal povabilno pismo generalnemu direktorju ESA, Jean Jacques Dordainu. V ESA so se odločili, da pošljejo v Slovenijo delegacijo pod vodstvom direktorja ESA za mednarodno sodelovanje Reneja Oosterlincka. Ta prihaja na dvodnevni obisk v Slovenijo 22. februarja. Namen obiska je predstaviti obstoječe (pravne) možnosti za sodelovanje Slovenije z ESA ter možnosti za morebitno vključitev.

Logotip Evropske vesoljske agencije