23.02.2007 - S Peterletom o vesoljski agenciji in slovenskem satelitu

Piše
Simon Zajc
Objavljeno
: 23.02.2007 ob 11:05

Povejte vaše mnenje na forumu!

Slovenski poslanec v Evropskem parlamentu Lojze Peterle je v četrtek v Vitanju pripravil svoj 5. Evropski večer. Pred tem je skupaj z gosti, Ivom Boscarolom iz podjetja Pipistrel, Matjažem Vidmarjem z ljubljanske fakultete za elektrotehniko ter umetnikoma Markom Peljhanom iz zavoda Projekt Atol in Draganom Živadinovom iz Kozmokinetičnega kabineta Noordung obiskal spominsko središče Hermana Potočnika Noordunga v Vitanju nad Celjem.

Lojze Peterle je poudaril, da je Slovenska vesoljska agencija (SVA), ki naj bi imela tako znanstveni kot umetniški oddelek, pomembna za prihodnost in ne zgolj za navdušence, ki si želijo sodelovanja Slovenije pri raziskovanju vesolja. Ne glede na to, da je pobuda za ustanovitev prišla s strani umetnikov, meni, da gre za dejanske stvari in upa na politično voljo, ki je potrebna za njeno uresničitev.

Matjaža Vidmarja je predstavil kot pionirja sprejemanja slik z vremenskih satelitov v Sloveniji, ki je leta 1990 in 2000 sodeloval pri gradnji dveh satelitov. Tudi Marko Peljhan se je ukvarjal z radioamaterstvom, zdaj pa je znan po projektu Makrolab, ki je laboratorij za skupno delo umetnikov in znanstvenikov. Živadinov je posvečen umetnosti, ki jo želi z znanostjo združiti v neko novo celoto. Boscarol je lastnik podjetja, ki izdeluje ultralahka letala. Meni, da industrija potrebuje tako znanstvenike kot umetnike.

Matjaž Vidmar si slovenski satelit predstavlja kot manjšega, z maso do nekaj deset kilogramov, katerega namembnost bi morala biti tudi pošiljanje slik. Zdi se mu pomembno, da bi šlo za samostojen satelit in ne zgolj za del oziroma napravo nekega večjega plovila. Meni, da utirjenje iz Mednarodne vesoljske postaje ni primerno, ker bi satelit zaradi nizke višine orbite kmalu zgorel v ozračju. Predlaga orbito z višino okrog 700 km ali pa prehodno geostacionarno orbito.

Tudi Marko Peljhan je podobnega mnenja. Satelit bi najbrž moral biti v polarni, s Soncem sočasni orbiti; v tem primeru bi vsak dan nekajkrat preletel Evropo. Če bi imel satelit maso 25 kg, bi vanj lahko namestili kamero z ločljivostjo 50 metrov, kar bi bilo, ob uporabi različnih spektralnih filtrov, uporabno tudi v kmetijstvu in za opazovanje sprememb v atmosferi. Slike s satelita, ki bi bil lahko opremljen tudi z internetnim strežnikom, bi bilo mogoče sprejemati v vsaki učilnici. Meni, da bi za izdelavo takšnega satelita potrebovali med pol in enim milijonom evrov. Cena izstrelitve z rusko raketo bi znašala okrog 10.000 ameriških dolarjev na kilogram satelita.

Dragan Živadinov meni, da bi slovenski satelit moral biti majhen, njegova dodana vrednost pa bi morala biti v umetniški sporočilnosti. Ivo Boscarol se je vprašal, zakaj si ne postavimo višjega cilja in poleg izdelave satelita sami ne poskrbimo še za izstrelitev. Meni, da bi v Sloveniji bili sposobni razviti tehnologijo za utirjenje majhnega satelita z maso okrog 2 kilograma.

Gostje Evropskega večera so se strinjali, da je članstvo Slovenije v Evropski vesoljski agenciji (ESA) neizbežno. Marko Peljhan meni, da bo Slovenska vesoljska agencija (SVA) sprva najbrž obstajala v obliki pisarne v okviru nekega ministrstva. Glavno vlogo bosta imeli Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo ter Ministrstvo za promet, sodelovati pa bodo morala tudi druga ministrstva.

Spominsko središče Hermana Potočnika Noordunga v Vitanju si je včeraj zvečer ogledal tudi Rene Oosterlinck, direktor za pravne in mednarodne zadeve Evropske vesoljske agencije z delegacijo. Ministrstvo za visoko šolstvo, znanost in tehnologijo bo ob tej priložnosti preučilo različne načine vključevanja Slovenije v ESA ter potrebna izhodišča za sprejem odločitve o načinu sodelovanja.

Pobuda za ustanovitev Slovenske vesoljske agencije